fbq('track', 'Lead', { value: 0.00, currency: 'EUR' });

12 goede voornemens voor ondernemers

Acceleratie, Leiderschap Comments (0)

Goede voornemens. Sommige mensen zweren erbij, anderen beginnen er niet aan. 

Laten we wel zijn: goede voornemens geven je in eerste instantie een goeie impuls om in actie te komen en sommige dingen anders aan te pakken, én tegelijkertijd is het volhouden van goede voornemens een behoorlijke uitdaging.

Onze ervaring is dat je een hoop benefits kunt halen uit de impuls die goede voornemens geven. En dus delen we in deze blog een opsomming van 12 goede voornemens of ‘geboden’ voor ondernemers, waarmee je vol nieuwe energie het nieuwe jaar in stapt.

___________________________________________

12 goede voornemens voor ondernemers

Door: Sander Klos en Rani Goederee – Business Accelerator®

___________________________________________

De kerstdagen zijn net voorbij, het nieuwe jaar nog niet begonnen. Zo tussen de feestdagen door houden we het kort met ons blog, dit is tenslotte jouw tijd voor ontspanning en gezelligheid!

In dit blog stellen we je een aantal goede voornemens of ‘ondernemersgeboden’ voor om met ingang van volgende week (mag ook nu al) te volgen. Ik weet dat veel mensen twijfelen aan de waarde van goede voornemens, maar het goede voornemens kunnen jou en daarmee je business een flinke boost geven. Dus waarom zou je die kans niet nemen?

1. Ik zal niet meer klagen over de economie

De ergste crisis ligt achter ons, we krabbelen langzaam maar zeker uit het dal. Maar we zijn nog niet allemaal bereid en in staat om kwistig geld uit te geven, dus de omstandigheden zijn nog niet ideaal. Daarover klagen gaat in elk geval niet helpen om die klanten te vinden die jouw bedrijf een impuls gaan geven. Wat wel helpt is starten met het beïnvloeden waar je wél invloed op hebt en het aandragen van oplossingen voor de problemen van je klanten.

2. Ik zal mijn prijzen niet verlagen als alternatief voor een echte marketingstrategie

Heb vertrouwen in wat jij biedt met je bedrijf en verlaag je prijzen niet in een poging om een deal binnen te halen of meer klanten aan te trekken. Focus je op die prospects die jouw oplossing voor hun probleem op waarde weten te schatten. Laat een prijzenoorlog over aan je concurrenten. Zoek naar mogelijkheden om herhalingsverkopen te stimuleren, mogelijk hetzelfde product of dienst, dan wel een nieuw product of dienst die goed aansluit op je huidige aanbod.

3. Ik zal alleen nog maar pijnstillers verkopen

In tijden van overvloed kopen klanten nog wel ‘vitaminen’ (oftewel nice-to-have producten). In de huidige tijd zijn klanten alleen bereid te betalen voor remedies voor hun grootste problemen. Grijp in januari de mogelijkheid aan om achter de pijn van je klanten te komen met behulp van een vragenlijst. Richt je op wat je klanten werkelijk willen, niet op wat jij denkt dat ze nodig hebben. Zorg er eveneens voor dat je dit opneemt in de communicatie via website, social media, blog en emailmarketing.

goede voornemens

Photo courtesy of shawnchin(CC ShareALike)

4. Ik zal me richten op prospects die mijn product kunnen betalen

Veel bedrijven besteden hun tijd aan pogingen om hun producten te verkopen aan mensen die geen geld hebben of er geen geld voor over hebben om van je te kopen. We verspillen veel tijd aan deze prospects die niet consistent interesse tonen. Zorg dat je de echte kopers identificeert aan de hand van hun budget (is er wel geld om te kopen), wie de beslissingsbevoegden zijn (spreek ik met de beslisser), hun echte noodzaak (wens of must-have) en de verwachte actualiteit tijdsplanning van de aankoop (nu of later).

5. Ik zal mijn klanten en leveranciers in levende lijve ontmoeten

Verlaat je niet volledig op e-mail en telefoon als enige manieren om te communiceren met je klanten en leveranciers. Zelfs in onze snel veranderende wereld van digitale marketing, social media, algoritmes en robots worden waardevolle en langdurige relaties gebouwd in het echte leven – liever IRL dan URL. 

6. Ik zal minstens één belangrijk evenement in mijn industrie bijwonen

Altijd blijven leren van anderen is een groot deel van succes in business. Dus leer van anderen, van mensen die al hebben bereikt wat jij wilt bereiken. Kijk naar de keuzes die ze gemaakt hebben, wat ze hebben bereikt en hoe en put daar inspiratie uit. En ga dan niet tijdens de conferentie steeds op de gang staan bellen om je medewerkers te helpen om het werk wat gedaan moet worden voor elkaar te krijgen.

7. Ik zal in mezelf investeren en minstens één nieuwe vaardigheid leren

We investeren vaak veel in training en ontwikkeling voor onze medewerkers. Dit is het jaar om tijd en energie te investeren in jezelf en een vaardigheid waar jij niet zo goed in bent of waar je bang voor bent of je die wel onder de knie zal krijgen. Kies daarom één vaardigheid uit die een substantiële bijdrage levert aan je succes. Vaak overschatten we wat we in een jaar kunnen bereiken en raken we teleurgesteld over de resultaten. We onderschatten echter consequent wat we in 10 jaar kunnen bereiken door het effect van 10 vaardigheden die elkaar ook nog eens over en weer positief beïnvloeden. 

8. Ik zal vrij nemen

Je zakelijke en persoonlijke leven loopt meer en meer door elkaar. Neem een vakantie van minstens een dag of 10 dit jaar en laat je werkcomputer thuis. Richt je dit jaar een paar keer een heel weekend volledig op je kinderen, partner en/of ouders. Of verras ze met een middag vrij van werk om er samen op uit te trekken. Ze zullen er zo blij mee zijn. En doe eens een dagje helemaal zonder mobiel. Kom op, je kunt het!

9. Ik zal maandelijks up-to-date zijn van mijn financiële status

Veel ondernemers zijn zo druk dat ze hun financiële status niet bekijken of niet begrijpen. Maak er een punt van om te weten wat je winst en verlies overzicht, balans en cash flow informatie betekenen voor jouw bedrijf en gebruik ze als richting voor toekomstige acties. Delegeer het begrijpen van deze informatie niet aan je boekhouder, CFO of accountant. Nee, delegeer het werk dat nodig is voor het opleveren van alle door jou verlangde inzichten. En doe dat net zolang dat het klopt, ook al moet de hele boekhouding ervoor overhoop. Ze werken voor jou en niet andersom.

10. Ik zal loslaten wat niet voor me werkt

Niet alle producten worden een commercieel supersucces, niet alle verkoopmethoden werken voor iedereen en niet alle adviseurs, leveranciers, freelancers of medewerkers passen perfect bij jouw bedrijf. Wanneer een techniek of concept niet werkt, laat het los. Verspil geen geld, tijd en energie niet aan zaken die niet werken. Maar je hebt al zoveel geïnvesteerd? Richt je op de verwachte opbrengst vanaf heden versus de kosten vanaf het heden. Als de opbrengst niet winstgevend is? Op naar de volgende kans. Er wacht iets beters!

11. Ik zal me aansluiten bij een nieuwe netwerkgroep

Niets is zo waardevol als praten met andere ondernemers en zo nieuwe ideeën laten ontstaan, bestaande ideeën bijschaven en nieuwe contacten opdoen. Of het nu een acceleratieprogramma is waarin je andere deelnemers spreekt, een business netwerkgroep is of een organisatie speciaal voor specifieke bedrijven, je aansluiten bij een nieuwe groep brengt nieuw leven in jou en je bedrijf.

goede voornemens

Photo courtesy of slj_tribe(CC No Derivatives)

12. Ik zal trots zijn op mijn ondernemerschap

Vier het geweldige succes van een bedrijf te hebben opgezet en van het bijdragen aan de levens van je klanten, leveranciers en medewerkers en hun gezinnen. De innovatie het doorzettingsvermogen van de ondernemers is de motor van onze economie. Jij bent de toekomst van dit land. Dat mag nog wel eens een extra keer worden gezegd. 

Tenslotte

Tot zover de 12 goede voornemens die je een positieve start geven voor het nieuwe jaar. Geef de voornemens die je het meeste aanspreken maar eens een kans! En is één van jouw goede voornemens om jouw bedrijf flink sneller sneller te laten groeien, in omzet, in winst, in impact? Dan wordt het tijd dat we elkaar eens ontmoeten! 

Wij luisteren graag naar jouw verhaal en helpen je graag om de door jou gewenste groei te realiseren. Heb je interesse in een kosteloos adviesgesprek, klik dan hier om een afspraak met ons in te plannen. We ontmoeten je graag!

We wensen je een goede laatste week van het jaar en een gezellige jaarwisseling, op jouw acceleratie!

Sander Klos en Rani Goederee – Business Accelerator®  

“Create a new version of your dream”

PS. Deel dit artikel met uw Facebook vrienden en -volgers, LinkedIn contacten, Twittervolgers en Google+ via de share knoppen, zodat uw netwerk ook voordeel heeft van deze blogpost

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube

Pin It

» Acceleratie, Leiderschap » 12 goede voornemens voor ondernemers
On December 26, 2016
By

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

« »