fbq('track', 'Lead', { value: 0.00, currency: 'EUR' });

Leiderschap: leiderschap waarover eigenlijk?

Bedrijfsgroei, Leiderschap Comments (1)

Over leiderschap valt heel veel te zeggen, er zijn veel facetten die de moeite waard zijn te onderzoeken en je in te ontwikkelen. 

In dit blog kijken we naar een basiselement van wat leiderschap eigenlijk is. En dat gaat niet over het leiden van anderen, het motiveren en het inspireren van teams e.d., maar over de interactie tussen jou en je omgeving. De manier waarop je reageert op wat er om je heen gebeurt, bepaalt de mate van invloed die je hebt op je omgeving.  

Als ondernemer bepaalt jouw vermogen tot adequaat reageren het succes van je bedrijf.

___________________________________________

Leiderschap: leiderschap waarover eigenlijk?

Door: Rani Goederee – Business Accelerator®

___________________________________________

Over leiderschap wordt veel gesproken. Over visie formuleren, doelen bepalen, strategie en richting kiezen, motiveren en inspireren… over het leiden van anderen en het beste in mensen naar boven halen. Ondanks dat al deze zaken zeker relevant zijn in het kader van leiderschap, gaan ze voorbij aan de basis van leiderschap. 

Leiderschap begint bij wie je bent en hoe je reageert op je omgeving. Of je zou ook kunnen zeggen dat het gaat over wie je bent en hoe jij invloed uitoefent op jouw leven én op de levens van anderen. 

Dan hebben we het over authentiek leiderschap, vanuit jou, in contact met de buitenwereld. 

In dit blog gaan we op onderzoek uit naar wat dat dan betekent, dat reageren op je omgeving en welke mogelijkheden je daarin hebt.

Leiderschap begint bij wie je bent en hoe je reageert op je omgeving. En dan vooral hoe je reageert op problemen die je ervaart in je omgeving. Wanneer alles van een leien dakje gaat, is het gemakkelijk om in verbinding te zijn met de mensen om je heen: je klanten, medewerkers, leveranciers. Problemen die zich voordoen geven je de kans om te kiezen voor een reactie die jou en de problematische situatie dient… of niet.

Problemen ontstaan wanneer de realiteit van je omgeving er anders uit ziet dan je had verwacht, wanneer er dingen gebeuren die je niet zag aankomen óf dat er dingen níet gebeuren die je wel had verwacht.

Bijvoorbeeld: Je zakenpartner vraagt je wel om jouw input, maar jouw ideeën worden vervolgens niet geïmplementeerd en ze verdwijnen uit beeld. Je baalt daarvan en voelt je niet gewaardeerd. Blijkbaar is je verwachting dat jouw input op waarde wordt geschat en in actie wordt omgezet.

Of de eigenaar van het pand naast jouw kantoor zet zijn auto steeds zó neer dat jouw klanten de ingang van je kantoor niet kunnen zien, enorm moeten zoeken en gestresst bij je binnen komen. Je vindt dit heel vervelend. Blijkbaar verwacht je dat je buurman rekening met je houdt en zijn auto ergens anders neerzet waar niemand er last van heeft. 

Kort gezegd is er een aantal manieren mogelijk om om te gaan met de problemen die je tegenkomt in je omgeving. Ik wil je van te voren waarschuwen dat de onderstaande opsomming je mogelijk kinderlijk logisch en simpel voorkomt, met het risico dat je het afwijst. Doe dat niet! Houd een open mind en ga eens bij jezelf na hoe jij reageert in verschillende situaties en welk effect je met jouw reacties sorteert. 

Je kunt er je vermogen om problemen op te lossen en je manier van met anderen omgaan een flinke impuls mee geven! 

Daar komen ze, de manieren om met problemen om te gaan:

Klagen

Je ventileert je verhaal. Je vertelt je verhaal aan een ander om je hart te luchten. Dit kan soms heerlijk opluchten, dat is het voordeel. Er kleeft echter een groot nadeel aan klagen: je lost het probleem er niet mee op. Het probleem blijft bestaan en de energie die je stopt in het klagen erover houdt het probleem nog steviger in stand. Een bijkomend nadeel is dat klagen negativiteit veroorzaakt. En negativiteit maakt dat je energie verliest, dat je zelfvertrouwen en eigenwaarde afnemen en dat je je domweg minder gelukkig voelt.

En dan hebben we het alleen nog maar over wat het met jou doet. Je kunt je voorstellen dat wanneer je binnen je bedrijf klaagt, tegen je zakenpartner of tegen een medewerker, dat je daarmee als het ware anderen besmet met je geklaag en je een cultuur van negativiteit kweekt. Geen enkel bedrijf is daarbij gebaat. 

Observeer jezelf maar eens een tijdje. En vind, de keren dat je merkt dat je klaagt, een alternatief om in plaats van negativiteit een positieve houding te bevorderen. Van jezelf en daarmee ook van anderen. 

Weggaan

Je kunt ook besluiten uit de omgeving te stappen waar het probleem zich voordoet. Dit is een oplossing die vaak niet zo positief wordt gezien. Het wordt eerder gezien als opgeven. En opgeven is geen optie! 

Voor veel mensen is het belangrijk om er alles aan te doen om een bepaalde situatie te verbeteren. Of dit nu de samenwerking met je team, de zakelijke relatie met een leverancier of de relatie met je buren, je partner, je kinderen of wat dan ook is. En dat is ook logisch, er staat vaak veel op het spel. Je wilt alle mogelijke manieren uitproberen om het probleem op te lossen. 

En toch kan er dan een moment komen dat je besluit dat je door je opties heen bent. En dat het probleem onoplosbaar lijkt te zijn. Dan kan het zijn dat de beste oplossing is om weg te gaan.

Voordeel van weggaan is dat je geen last meer hebt van het probleem. 

Een mogelijk nadeel (en de kans erop is zeer reëel) is dat je in een volgende situatie tegen hetzelfde probleem aan loopt. Dat betekent dat je nog wat te leren hebt over het gebied waarin het probleem zich afspeelt en dit heeft vrijwel altijd te maken met je onderliggende mindset (gedachten en overtuigingen). Hierin te veranderen vraagt een flinke dosis eerlijkheid naar jezelf en een bereidheid tot zelfreflectie.

Accepteren

Je accepteert dat de situatie zo is als hij is. Je strijdt er niet meer tegen en legt je er bij neer. Het voordeel hiervan is dat je geen energie hoeft te besteden aan een oplossing en je kunt je dus focussen op andere dingen die belangrijker zijn. Het kan soms ook zo werken dat juist doordat je je niet meer verzet tegen het probleem er zich ineens een oplossing aandient. 

Het nadeel is dat het probleem blijft bestaan. Ondanks dat je je het accepteert en je er verder niet mee bezig houdt, kan het ergens toch energie van je blijven vragen. Dan heb je een energielek gecreëerd voor jezelf.

Er iets aan doen

Je identificeert het probleem en gaat manieren zoeken om het op te lossen. Je komt in actie. Voordeel hiervan is dat je mogelijk van het probleem af bent. Je hebt niet de garantie dat je de oplossing voor het probleem in een keer vindt, maar met wat tweaken en tunen is de kans groot dat je het probleem de wereld uit helpt. Bijkomend voordeel is dat je je goed voelt over jezelf omdat je de touwtjes in handen neemt. 

Een mogelijk nadeel is dat je pogingen om het probleem op te lossen niet lukken en dan blijf je zitten met het probleem en wellicht een gevoel van falen. Dit klinkt als ‘ja, dat is geen optie’ voor je, maar voor veel mensen is de angst om te falen zo’n groot obstakel dat ze er al helemaal niet aan beginnen. 

Een oplossing hiervoor is om het niet alleen te doen. Vraag om hulp, van mensen die aanvullende competenties hebben. Op die manier addresseer je ook die onzekerheden die jij wellicht hebt, maar die anderen niet hebben en ben je in staat snel het probleem op te lossen.

Hoe?

Als ondernemer zul je vaak kiezen voor ‘er iets aan doen’, om je problemen op te lossen. Je bedrijf maakt weinig kans wanneer je niet bereid bent om steeds weer nieuwe oplossingen te bedenken voor de vraagstukken die je tegenkomt. 

Of het nu gaat om meer klanten te werven of je klanten te behouden gedurende lange tijd, of om de productiviteit van je medewerkers te vergroten of te voorkomen dat je overwerkt raakt, of het automatiseren van taken die nu handmatig worden gedaan en het ontwikkelen van assets binnen je bedrijf, wanneer je deze problemen aanpakt geef je je bedrijf steeds weer een nieuwe groei-impuls. 

Het is onze missie om ondernemers zoals jij te helpen om je bedrijf versneld te laten groeien, in welke fase van bedrijfsontwikkeling jij je ook bevindt. Onze hulp bieden we in verschillende vormen en intensiteit: 

Met onze coaching helpen we je om strategische veranderingen aan te brengen op de inhoud van jouw bedrijfsactiviteiten. We bekijken de huidige situatie van je bedrijf (o.a. P&L, cashflow, omzetgroei, teamsamenstelling etc.) en stellen vast welke aanpassingen leiden tot versnelde groei. We helpen je op individueel niveau om deze aanpassingen te implementeren.

In onze workshops gaan we met je hele team, of een relevant gedeelte ervan, aan de slag om verandering in het bedrijf aan te brengen. We werken aan buy-in van het team en geven je tools en implementatiesleutels om deze verandering aan te brengen en te verankeren in je bedrijf.

In ons jaarprogramma ga je gedurende langere tijd aan het werk. In de trainingsmodules krijg je strategieën (groeiversnellers) en implementatieplannen aangeboden die je helpen om de gewenste veranderingen te ontwikkelen en in je bedrijf in te zetten. De gewenste veranderingen en resultaten worden zo van binnenuit gerealiseerd.

Wil jij brainstormen en sparren over de problemen die jij tegenkomt in jouw bedrijf en de mogelijke oplossingen voor deze problemen?

Wij helpen je graag om te bepalen welke zaken je kunt aanpakken en te beslissen hoe je dat het beste doet. Je bent van harte welkom om een afspraak te maken voor een kosteloos adviesgesprek. Klik hier om een afspraak in te plannen.

Op jouw acceleratie,

Rani Goederee – Business Accelerator®  

“Create a new version of your dream”

PS. Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -volgers, LinkedIn contacten, Twittervolgers en Google+ via de share knoppen, zodat jouw netwerk ook voordeel heeft van deze blogpost.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube

Pin It

» Bedrijfsgroei, Leiderschap » Leiderschap: leiderschap waarover eigenlijk?
On February 7, 2017
By

One Response to Leiderschap: leiderschap waarover eigenlijk?

  1. Leiderschap is bomen planten onder wiens schaduw je nooit zelf zult zitten. Een goede leider heeft aandacht voor het zijn en doen van zijn medewerkers. De leider beseft dat iedere medewerker een andere aanpak vraagt volgens de situatie die zich voordoet. De leider is de creator van de toekomst dus is hij/zij strategisch gericht en laat het verrichten aan de managers en medewerkers over.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

« »