fbq('track', 'Lead', { value: 0.00, currency: 'EUR' });

Trainingen en seminars: hoe leiden ze tot succes?

Bedrijfsgroei, Innovatie, Leiderschap Comments (0)

Wanneer je je kennis wilt bijspijkeren en bij wilt blijven bij de ontwikkelingen in de wereld is het volgen van trainingen en seminars zeer het overwegen waard. Zeker wanneer je er voor zorgt dat je optimaal profiteert van wat de training of het seminar je bieden. 

In ons blog van deze week lees je hoe jij van elke training of seminar een succes maakt en zo resultaat boekt voor jou en je bedrijf.

___________________________________________

Trainingen en seminars: hoe leiden ze tot succes?

Door: Rani Goederee – Business Accelerator®

___________________________________________

Om succesvol te zijn met je bedrijf kan het niet anders dan dat je jezelf en je bedrijf moet blijven ontwikkelen. Nieuwe kennis, nieuwe vaardigheden, steeds weer de aansluiting blijven zoeken bij veranderingen die in jouw branche en in de wereld plaatsvinden. Een leven lang leren, daar komt het op neer. 

Dat leren kun je op verschillende manieren doen. In dit blog willen we aandacht besteden aan trainingen en seminars als manier om te leren en zo voorop te blijven lopen als ondernemer. Ondernemers hebben veel aan deze manier van leren, het inspireert hen en het zorgt ervoor dat ze succesvol kunnen inspelen op veranderingen in de markt en de wereld. 

Er zijn ook ondernemers die niet zo’n fan zijn van trainingen en seminars, om diverse redenen. De belangrijkste reden is vaak dat het resultaat van hun deelname aan een training of seminar tegenvalt. Ze hebben tijd en geld besteed aan een training of seminar en ze verdienen deze investering niet terug. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. 

Kennis als investering

Je kennis vergroten en je vaardigheden ontwikkelen door middel van het doen van trainingen en seminars heeft alleen nut wanneer je er succes mee boekt en het bedrijfsresultaat wordt vergroot. Het moet altijd een concreet resultaat opleveren. 

Kennis en kunde opgedaan bij een training die leidt tot een slimmere en effectievere wijze werken en dus de productiviteit verhoogt, is daar een voorbeeld van. Hogere productiviteit werkt direct door in de winstmarge en dat is dus concreet resultaat.

Zo wordt je inzet, moeite en financiële betaling een investering in plaats van kosten. Als dit niet het geval is, is het verspilde moeite!

In dit blog geven we je waardevolle tips die ervoor zorgen dat je daadwerkelijk resultaat behaalt met trainingen en seminars. We gaan er voor dit blog vanuit dat je deelneemt aan kwalitatief goede trainingen en seminars. In een volgend blog zullen we uitgebreid ingaan op wat de kenmerken van goede, effectieve trainingen en seminars zijn. 

Plan het in en ga

Wanneer je besluit een training te gaan volgen en je geeft je op, zorg er dan voor dat je het inplant en die tijd blokkeert. Laat andere bezigheden je er niet van weerhouden om te erheen gaan en zorg dat medewerkers en collega’s je tijdens de training niet kunnen storen. 

Je hebt er ook het meeste aan wanneer je enigszins fris en fruitig aan de training kunt deelnemen. Voorkom dat je al moe bent voordat je er aan begint en kom niet op het allerlaatste moment, nog nahijgend van de haast, aanrennen. Kom op tijd, ‘make yourself at home’ en ga deze gelegenheid om te leren met een open mind tegemoet.

trainingen en seminars

Photo courtesy of CamEvans(CC No Derivatives)

Wees actief en betrokken, kortom: doe mee

Je ziet het vaak gebeuren in een training of seminar: er is altijd een flink aantal mensen dat op de achterste rij in de zaal gaat zitten, met hun armen over elkaar en met een blik in de ogen die zegt “nou, kom maar op, laat mij maar eens zien of jij de moeite waard bent om naar te luisteren…”. Een beetje zoals een ongeïnteresseerde tiener zijn tijd in de schoolbanken volmaakt. 

Het zal je niet verrassen dat een dergelijke houding niet helpt om het maximale uit de training te halen. Je wilt je juist gretig en actief opstellen, om zo alle mogelijke informatie op te kunnen vangen en alle oefeningen die je aangeboden worden ook actief te doen. 

Laat je kritische oordeel achterwege voor de duur van de training. Stort je er volledig in, geef jezelf de tijd om de resultaten na de training te bewerkstelligen en te ervaren en vel pas dán een oordeel. 

Inzichten en actiepunten

Wanneer je een training volgt zullen er twee dingen gebeuren: je hebt inzichten over het onderwerp van de training, de zogeheten aha-momenten. Soms zijn dat kleine dingen die ineens helemaal duidelijk worden voor je, soms zijn dat grote inzichten. Hoe dan ook, noteer deze inzichten altijd. Vaak komt er een stortvloed aan informatie over je heen en wanneer je je inzichten niet noteert is de kans heel groot dat je ze vergeet. Bestem een apart gedeelte van je schrijfblok of op je tablet voor je inzichten en schrijf ze kort en bondig op.

Inzichten zijn waardevol, maar alleen dan wanneer je ze ook in de praktijk brengt. Maak er dan ook een punt van om bij elk inzicht een actiepunt te noteren. Hier geldt ook weer voor dat dit hele kleine actiepunten zijn (bijvoorbeeld: “die ene e-mail naar een medewerker sturen m.b.t. xyz”) of meer omvangrijke (bijvoorbeeld: “de nieuwe marketingstrategie implementeren – onderzoeken, kiezen, plannen, uitvoeren”). 

Laat de actiepunten niet verloren gaan in een schrift (of een virtueel document) vol aantekeningen, noteer je actiepunten of een aparte bladzijde. 

Aan de slag! 

Het succes van de training voor jou hangt af van jouw implementatie van de dingen die je hebt geleerd. Eigenlijk begint het pas na afloop van de training. Dan is het tijd om je inzichten en actiepunten erbij te pakken en de stappen te identificeren die je moet zetten. 

Vertaal je inzichten en actiepunten in:

• Doelen – wat wil je bereiken?

• Strategieën – hoe wil je dat doen? 

• Planning – wie doet wat en wanneer? 

Voortdurend implementeren

Nu komt het erop aan! Nu moeten de dingen gedaan worden die tot resultaat leiden. Dat betekent elke dag één of meerdere actiepunten doen die het resultaat dichterbij brengen. 

De realiteit laat zien dat dat vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan is… dus maak gebruik van een aantal zeer effectieve hulpmiddelen:

– Een to-do-lijst: als jij blij wordt van het aftikken van taken op een lijst, gebruik dan zeker de to-do-lijst om je aan het werk te houden

– Werk met iemand samen, een buddy, iemand aan wie jij verantwoording aflegt en die verantwoording aflegt aan jou. Spreek bijvoorbeeld een dagelijks of wekelijks telefoongesprek af, waarin je elkaar op de hoogte brengt van de voortgang van jullie actiepunten en elkaar aan de tand voelt als de klad er in komt. 

– Word lid van een mastermind groep. Een mastermind groep is een groep van ondernemers en professionals die elkaar helpen en ondersteunen bij het werken aan hun business/professionele doelen. Meer mensen brengen meer kennis en ervaring mee, die je in je eentje domweg niet hebt. Een mastermind groep bestaat veelal uit vier tot acht personen met verschillende achtergronden, kennis en expertise. 

En mocht je toch op enig moment uit het oog verliezen wat je wilde bereiken en er helemaal niet meer mee bezig zijn, maak daar dan geen drama van. Zodra je het in de gaten hebt (wanneer je werkt met een buddy of mastermind groep gebeurt dat snel genoeg, want anderen wijzen je er dan op), ga je weer terug naar je doel, strategie en planning en pak je de draad weer op.   

Kortom

De uitspraak “The more you put in, the more you get out” is helemaal van toepassing hier. Door actief te werken met de pareltjes die een training of seminar je geven, kun je geweldige resultaten behalen. Daarmee ligt het succes in jouw handen.

trainingen en seminars

Photo courtesy of pj_vanf(CC Attribution)

Tot slot

Het is onze missie om ondernemers zoals jij te helpen om je bedrijf versneld te laten groeien, in welke fase van bedrijfsontwikkeling jij je ook bevindt. Wij bieden hulp in verschillende vormen en intensiteit: 

Met onze coaching helpen we je om strategische veranderingen aan te brengen op de inhoud van jouw bedrijfsactiviteiten. We bekijken de huidige situatie van je bedrijf (o.a. P&L, cashflow, omzetgroei, teamsamenstelling etc.) en stellen vast welke aanpassingen leiden tot versnelde groei. We helpen je op individueel niveau om deze aanpassingen te implementeren.

In onze workshops gaan we met je hele team, of een relevant gedeelte ervan, aan de slag om verandering in het bedrijf aan te brengen. We werken aan buy-in van het team en geven je tools en implementatiesleutels om deze verandering aan te brengen en te verankeren in je bedrijf.

In ons jaarprogramma ga je gedurende langere tijd aan het werk. In de trainingsmodules krijg je strategieën (groeiversnellers) en implementatieplannen aangeboden die je helpen om de gewenste veranderingen te ontwikkelen en in je bedrijf in te zetten. De gewenste veranderingen en resultaten worden zo van binnenuit gerealiseerd.

Wil jij brainstormen en sparren over de problemen die jij tegenkomt in jouw bedrijf en de mogelijke oplossingen voor deze problemen?

Wij helpen je graag om te bepalen welke zaken jij kunt aanpakken en te beslissen hoe je dat het beste doet. Je bent van harte welkom om een afspraak te maken voor een kosteloos adviesgesprek. Klik hier om een afspraak in te plannen.

Op jouw acceleratie,

Rani Goederee – Business Accelerator®  

“Create a new version of your dream”

PS. Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -volgers, LinkedIn contacten, Twittervolgers en Google+ via de share knoppen, zodat jouw netwerk ook voordeel heeft van deze blogpost.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube

Pin It

» Bedrijfsgroei, Innovatie, Leiderschap » Trainingen en seminars: hoe leiden...
On February 13, 2017
By

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

« »