fbq('track', 'Lead', { value: 0.00, currency: 'EUR' });

6 ijzersterke strategieën om een haperende economie te overleven

Marketing, Organisatie, Schaalbaarheid Comments (0)

De haperende economie.

De haperende economie is nog steeds niet wat het geweest is. U heeft het gevoel dat u hard moet werken met wind tegen. Er is sprake van een krappe markt met veel concurrentie, waar wordt gestreden om aandacht en opdracht van de klant.

Verhindert die haperende  economie u om door te groeien? Een flink aantal ondernemers ervaart dat wel zo. Ons marktonderzoek toont dat in ieder geval aan aan. Het is niet verwonderlijk dat bijna 20% van de ondernemers in ons recente marktonderzoek het aantrekken van de economie als een bevorderende factor voor bedrijfsgroei zien.

Wat merkt u van die haperende economie? 

Uw bedrijf is ooit gestart met een succesvol idee, echter de bedrijfsgroei is afgevlakt en de onderneming zoekt naar nieuwe kansen. Uw bedrijf is niet volledig in staat in steeds grotere aantallen nieuwe klanten te vinden, de bestaande klanten zijn inmiddels deels verzadigd, of er zijn steeds meer nieuwe aanbieders gekomen die het aanvankelijk vernieuwende product of dienst nu ook leveren. Verder merkt u dat de prijzen aan het dalen zijn. Met andere woorden: de concurrentie neemt steeds meer toe.

“Kunnen we de haperende economie daarmee verder buiten beschouwing laten? Of kunnen we iets doen om externe factoren beter het hoofd te bieden?”

Wat kunt u er aan doen? Natuurlijk is een haperende economie een factor die u niet in de hand heeft. We worden immers overvallen met veranderingen van buiten waartegen we geen verweer hebben. Kunnen we de haperende economie daarmee verder buiten beschouwing laten? Of kunnen we iets doen om externe factoren beter het hoofd te bieden? 

Haperende economie

Bee. Photo courtesy of dbnunley(CC Attribution)

We bieden u 6 ijzersterke strategieën.

We bieden u 6 ijzersterke strategieën die u helpen om uw bedrijf meer weerbaar te maken bij een haperende economie, en die uw bedrijf sneller laten groeien als de economie weer aantrekt. Hier komen ze!

1. Optimaliseer uw marketing. 

Juist als het economisch klimaat voor de onderneming ongunstig is, dient de marketingstrategie hoogwaardig georganiseerd te worden. Er zijn vaak minder kopers op de markt en de kopers die er zijn, worden door schaarse middelen heel kieskeurig. De propositie aan de markt moet daarom  helderder dan ooit aan de markt en daarbinnen het juiste segment en daarbinnen aan de juiste suspects te worden gecommuniceerd.

Uw bedrijf heeft veel baat bij een zuivere (her)positionering, een branding op basis van onderscheidend vermogen, scherp krijgen van de doelgroep(en). Daarnaast doet u er goed aan om nieuwe manieren te vinden om leads te genereren, waarbij het vertrouwen van de nieuwe klant beter wordt gewonnen.

Ook is het verkrijgen van meer klantloyaliteit van belang, op basis van meetinstrumenten zoals NPS score. En kunt u uw assortiment uitbouwen van aangeboden producten, digitaal dan wel offline, fysiek of in de vorm van een dienst, in de vorm van informatie/kennis, of zelfs in de vorm van een unieke ervaring die u uw prospects aanbiedt.

2. Ontwikkel nieuwe diensten en producten. 

De dienst of geboden service, het product, de kwaliteit en de communicatie met de afnemersgroep dient zo te zijn, dat klanten herhaald blijven kopen en langdurig worden behouden. De aanwas van nieuwe klanten is immers minder vanzelfsprekend, en de concurrentie werkt hard om bestaande klanten van uw onderneming over te nemen.

Door een serie van producten te ontwerpen waarmee u uw klant langdurig kan voorzien in zijn behoefte, neemt de gemiddelde levensduurwaarde van iedere klant toe en kunt u meer uitgeven om deze klanten te vinden en te verleiden tot een eerste opdracht of aankoop.

3. Verhoog uw schaalbaarheid. 

Verhogen van uw schaalbaarheid is een andere remedie tegen een slechte economie. Een goede schaalbaarheid betekent dat er bij groei een hogere netto marge bereikt, omdat bij de toename van afzet de verkoop- en operationele kosten verhoudingsgewijs minder snel groeien dan omzet. Als een versnelde groei van winst bij toename van omzet zonder structurele veranderingen in uw bedrijf mogelijk is, dan bent u optimaal schaalbaar. Kan dat niet, dan heeft u nog wat te doen voordat u klaar bent voor verdere groei.

Een veel voorkomende oorzaak voor snel toenemende kosten is het gebrek aan, of slecht functioneren van processen, systemen en automatisering. Ook het onnodig toenemen van personeel (en de daarmee verband houdende indirecte kosten voor kantoor en overig) is vaak oorzaak van te sterk stijgende kosten in verhouding tot de omzet.

“In een economische neergang is het een belangrijke strategie om de vaste kosten om te zetten in variabele kosten. Outsourcing is een manier om dit te doen.”

4. Besteed alles uit dat niet strategisch is. 

U bent natuurlijk al een grote gebruiker van uitbestede diensten. U hoeft waarschijnlijk niet zelf uw product direct aan uw klant zelf te leveren. Ook doet u niet uw eigen audits of belastingopgave, of hoeft u uw bedrijf zelf te verzekeren. U zou kunnen overwegen om een gedeelte of zelfs alles van uw productie naar het buitenland te brengen. In een economische neergang is het een belangrijke strategie om de vaste kosten om te zetten in variabele kosten. Outsourcing is een manier om dit te doen.

Denk ook aan het uitbesteden van alles wat niet van strategisch belang voor uw bedrijf. Dit geldt voor uw ondersteunende human resource functies, boekhouding, productie, transport, en zelfs uw managers. Heeft u een full-time CFO of controller, of zou een gedeelde CFO of controller kunnen werken?

5. Werk samen met de concurrentie. 

De toename van concurrentie wordt vaak gezien als een negatief gevolg van een slechte economie. Overigens is het wel erg Nederlands om concurrentie te zien als een probleem. U zou het ook als kans kunnen zien om samen te werken en samen de markt te veroveren. 

Bedient uw concurrent een andere deelmarkt? U zou samen met meer bereik kunnen optrekken om zo de markt beter te kunnen bereiken. Heeft uw concurrent een ander productaanbod dan u? Of u zou producten of diensten van elkaar kunnen betrekken om zo uw aanbod te verbreden of compleet te maken. Heeft u gelijksoortige grondstoffen nodig of dezelfde facilitaire inkoop? U zou samen sterker zijn bij een gemeenschappelijke inkoop. Of u zou samen kunnen investeren in niet-strategische productiefaciliteiten of andere infrastructuur zoals ICT. 

“De uitzondering, Ford, zag de recessie komen en verkocht veel van hun assets, om ze vervolgens weer terug te leasen.”

6. Houdt niet aan al uw assets vast. 

Tijdens de laatste recessie moest vrijwel elk Amerikaanse autobedrijf worden gered door de overheid, behalve één. De uitzondering, Ford, zag de recessie komen en verkocht veel van hun assets, om ze vervolgens weer terug te leasen. Daarmee creëerden ze een oorlogskas om zo de recessie te doorstaan. 

Het is misschien geruststellend om al uw onroerend goed te bezitten, maar als je niet een vastgoedvennootschap hebt, dan is het een overweging om uw onroerend goed uw bezit te herbeleggen in de productie- en de groeikant van uw bedrijf.

“Achterblijvende economie? Voor u het startschot voor een revisie van uw bedrijf om enerzijds meer weerbaar te zijn in moeilijke omstandigheden en anderzijds klaar te zijn voor de volgende groeispurt.”

Wat gebeurt er als u niets doet? 

Er zijn altijd moeilijker en makkelijker tijden voor u als ondernemer in een wisselend economisch klimaat. Als de economie weer aantrekt, dan zou de onderneming optimaal gepositioneerd moeten zijn om er nuttig gebruik van te maken. Zo wordt de aantrekkende economie gebruikt voor verdere groei.

Het bedrijf dat zich niet organiseert tijdens verminderde economische groei of zelfs krimp, zal bij het aantrekken van de economie veel last krijgen van oprukkende concurrentie. Die heeft zich immers wel goed voorbereid en georganiseerd, en staat klaar staat om de duw in de rug te verwerken in meer voorwaartse snelheid.

Achterblijvende economie? Voor u het startschot voor een revisie van uw bedrijf om enerzijds meer weerbaar te zijn in moeilijke omstandigheden en anderzijds klaar te zijn voor de volgende groeispurt.

Op uw succes!

Sander Klos, CEO Business Accelerator®

“Kom met ons kennismaken in de Accelerator Meetup | 29 juni 15:00 – 19:00 | voor ambitieuze ondernemers”

Wilt u eens verder met ons van gedachte wisselen over winstgroei bij opschalen? Kom dan met ons kennismaken in onze Accelerator Meetup op 29 juni. In deze bijeenkomst introduceren onze experts enkele van onze beste groeistrategieën. 

Ons doel is dat we u aan het einde van de avond hebben geïnformeerd en geïnspireerd. 

Waardevol? Daar kunt u zeker van zijn. 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube
Pin It

» Marketing, Organisatie, Schaalbaarheid » 6 ijzersterke strategieën om een...
On June 20, 2016
By

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

« »