Acht marketingfouten die je maar beter kunt voorkomen

Marketing Comments (4)

Marketing is hartstikke belangrijk voor je bedrijf en de kans is groot dat het niet je specialiteit is. Wij komen zoveel ondernemers tegen die behoorlijk succesvol zijn zonder écht aan marketing te doen. 

Stel je eens voor welke resultaten je kunt behalen wanneer je wél serieus met marketing aan de gang gaat! 

Lees dan wel eerst over de acht marketingfouten die je maar beter kunt voorkomen in dit artikel. 

Veel succes!

___________________________________________

Acht marketingfouten die je maar beter kunt voorkomen

Door: Rani Goederee – Business Accelerator®

___________________________________________

Ken je de uitspraak: “als mijn product goed is dan komen de kopers vanzelf wel”?

Het is verrassend hoeveel ondernemers de impact van marketing onderschatten en zichzelf daardoor succes ontzeggen.

Marketing is belangrijk om jouw doelgroep kennis met je te laten maken, je te leren kennen en waarderen en je te leren vertrouwen. Zonder deze stappen is de kans klein dat je potentiële doelgroep verandert in een tevreden klantengroep.

Aan de slag met marketing dus!

Het is wel opletten geblazen, want marketing is een hele kunst en zonder goede voorbereiding is de kans op falen groot.

In dit artikel acht marktingfouten die je te allen tijde wilt voorkomen!

Marktingfout #1 – Geen marketingplan hebben en uitvoeren

Een marketingplan is essentieel voor het succes van je marketing en daarmee je bedrijf. Wat is een marketingplan dan eigenlijk? Een marketingplan is een document waarin beschreven staat hoe je jouw marketingdoelen gaat behalen. Het beschrijft hoe jij jouw doelgroep benadert en hoe je de relatie met je doelgroep opbouwt en onderhoudt.  In een marketingplan staan de strategieën beschreven die je daarvoor gaat gebruiken, de middelen en kanalen die je benut, wie je doelgroep precies is en hoeveel nieuwe klanten je wilt werven door middel van je marketinginspanningen.

Marketingfout #2 – Gebruik van de verkeerde marketingkanalen

Er zijn ontelbaar veel kanalen die je kunt benutten om in contact te treden met je doelgroep. “Old school” kanalen zoals kranten, TV, radio, reclameborden en direct mail hebben nog steeds een rol in marketingland, hoewel minder prominent dan jaren geleden. Tegenwoordig hebben we Facebook, Instagram, Google, Twitter, LinkedIn, Blogs etc. Je kunt gemakkelijk in de war raken van alle mogelijkheden.

Bij de keuze naar het juiste kanaal voor jouw bedrijf en product is het goed om te onderzoeken welk kanaal het meest geschikt is voor jouw doelgroep met z’n specifieke demografische kenmerken. Bijvoorbeeld 90% van de mensen op Instragram is jonger dan 35 jaar. Wanneer jouw ideale klant zich in de leeftijdscategorie van 18 tot 34 bevindt, dan is Instagram een prima platform voor je. Wanneer jouw prospects vooral professionals zijn, dan is LinkedIn meer geschikt.

Marketingfout

Photo courtesy of auspices(CC Attribution)

Marketingfout #3: Pas de markt opgaan als je website perfect is

Een website zonder traffic is waardeloos. Veel bedrijven spenderen veel tijd aan het ontwerp van hun website, ze schaven eraan, poetsen het op en blijven het steeds veranderen in pogingen om het helemaal perfect te krijgen. Terwijl ze in plaats daarvan beter hun website kunnen promoten. Bezoekers op je website is je nummer één prioriteit. Pas wanneer je bezoekers op je website hebt, kunt je door middel van testen gaan onderzoeken hoe goed je website werkt. En pas dan kun je gaan denken aan het verbeteren (en misschien perfectioneren) van je website.

Eerst maar eens focussen op het aantrekken van veel bezoekers naar je website, door middel van effectieve internetmarketingstrategieën.

Marketingfout #4 – Geen publiek voor je product

Veel bedrijven die falen, falen doordat ze hun productidee niet hebben gevalideerd voordat ze het product ontwikkelden. Je kunt je een hoop kosten en tijdsverlies besparen door je productidee aan de markt te presenteren en te testen of er een markt voor is.

Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een e-maillijst op te bouwen en hen te vertellen over jouw product. Stel dat je 250 mensen een e-mail stuurt en vertelt over jouw product en 50 daarvan reageren enthousiast en geven aan het te willen kopen, dan is dat een teken dat je op de goede weg bent met je product.

Marketingfout #5 – Geen opwindende content om te gebruiken in je marketing

Content marketing helpt jouw doelgroep om je product en bedrijf te begrijpen en helpt hen in te zien waarom hun leven beter wordt als gevolg van je product en bedrijf. Door kennis te delen, informatie te verstrekken en zo jouw hulp aan te bieden, wordt het belang van jouw product en bedrijf voor je doelgroep duidelijk. Maar content marketing is waardeloos wanneer je geen waardevolle content creëert op jouw blog.

Hoe doe je dat dan, content creëren die jouw prospects willen lezen?

Een paar eenvoudige tips:

  • Schrijf titels die de aandacht trekken
  • Gebruik veel beeldmateriaal in je content
  • Plaats video’s
  • Maak je content interessanter door persoonlijke verhalen te delen

Marketingfout #6: Je marketinginspanningen niet meten noch aanpassen

Het is belangrijk om steeds te meten welke resultaten je marketinginspanningen hebben en je aan te passen. Als je doet wat iedereen zegt dat je moet doen, zonder in de gaten te houden of het voor jou werkt, loop je de kans je business langzaam om zeep te helpen.

Deze fout hangt nauw samen met marketingfout #1: eerst heb je een marketingplan nodig, vervolgens voer je je plan uit en houdt nauwkeurig de vinger aan de pols of je plannen de uitwerking hebben die jij voor ogen hebt. Zo niet, aanpassen!

Marketingfout #7: De marketingstrategieën van je concurrenten kopiëren

Het kopiëren van de marketingstrategieën van je concurrenten helpt je niet om met je bedrijf op te vallen en een flink marktaandeel te veroveren.

Daarentegen is het leren van de marketingstrategieën een heel goed idee. Kijk naar wat ze doen en probeer te achterhalen waarom en met welke doelstellingen. En wordt dan heel creatief in het bedenken van je eigen marketingstrategieën die in de basis overeenkomen met die van je concurrenten, maar die in de uitvoering ervan precies passen bij jouw product en bedrijf.

Wees niet bang om anders dan anderen te zijn, daardoor val je juist op!

Marketingfout #8: Geen e-mailadressen verzamelen van potentiële klanten

E-mailmarketing is nog steeds één van de meest effectieve manieren van marketing, met de hoogste ROI, beter dan enig ander marketingkanaal. Ga maar na, minstens 90% van de mensen checkt elke dag hun e-mail…

Wat betekent die voor jouw bedrijf?

Dit betekent dat je altijd e-mailadressen moet verzamelen van de bezoekers aan jouw website om zo een relatie met deze mensen op te bouwen. Dit is de meest directe en doelgerichte manier van contact maken met je doelgroep.

Tot slot

Deze opsomming van te vermijden marketingfouten helpt je om de juiste keuzes te maken wanneer je werkt gaat maken van je marketing. Laat je er niet door overweldigen, maar gebruik het als houvast wanneer je je marketingplannen maakt en uitwerkt. Goed uitgevoerde marketing, hoewel wellicht eerst op kleine schaal, kan je vele voordelen bieden waarop je verder je bedrijf kunt uitbouwen. 

Wil jij sparren over jouw marketinginspanningen en hoe je jouw doelen snel en efficient kunt bereiken? 

Wij helpen je graag om te bepalen welke zaken je moet aanpakken en te beslissen hoe je dat het beste doet. Je bent van harte welkom om een afspraak te maken voor een kosteloos adviesgesprek. Klik hier om een afspraak in te plannen.

Op jouw acceleratie,

Rani Goederee – Business Accelerator®  

“Create a new version of your dream”

PS. Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -volgers, LinkedIn contacten, Twittervolgers en Google+ via de share knoppen, zodat jouw netwerk ook voordeel heeft van deze blogpost.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube
Pin It

» Marketing » Acht marketingfouten die je maar...
On April 10, 2017
By

4 Responses to Acht marketingfouten die je maar beter kunt voorkomen

  1. Informatie waar we wat van kunnen leren. Dank!

  2. Goede titel van artikel. Ben op de goede weg. Interessant om te lezen.

    • businessacc says:

      Hi Monique, fijn dat het waardevol voor je is. Als je meer van dit soort zaken wilt leren, kom dan naar ons Bootcamp. Binnenkort openen we de inschrijving voor twee dagen (vrijwel) gratis training over het opschalen van je bedrijf! Als je op de hoogte wilt worden gehouden, stuur dan een mail naar bootcamp@businessaccelerator.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

« »