fbq('track', 'Lead', { value: 0.00, currency: 'EUR' });

Ben jij te vertrouwen?

Bedrijfsgroei, Marketing, Strategie Comments (0)

Vertrouwen in business is superbelangrijk. 

En toch is het iets waar veel ondernemers zich niet op een gestructureerde manier mee bezig houden. 

Wanneer prospects, klanten en werknemers jou en je bedrijf vertrouwen, heb je een uitstekende basis om je bedrijf op te bouwen. Wanneer er geen vertrouwen is in jou en je bedrijf, maak je eigenlijk geen kans… 

En de oude (opdringerige en overtuigende) sales technieken om je product of dienst te slijten werken echt niet meer, dus je zult een andere manier moeten vinden om business te doen.

En die manier is: vertrouwen winnen.

In deze blog vind je 9 tips waarmee je aan relaties van vertrouwen bouwt met je prospects, klanten en werknemers.

___________________________________________

Ben jij te vertrouwen?

Door: Rani Goederee – Business Accelerator®

___________________________________________

Mensen kopen niet van mensen die ze niet vertrouwen. Dat ken je van jezelf ook. En dus is het belangrijk om het vertrouwen te winnen van prospects, klanten en ook werknemers. Vertrouwen winnen is misschien nog wel belangrijker dan verkopen. Wanneer mensen je vertrouwen ontstaat er een werkelijke relatie tussen jou en de ander, prospects en klanten nemen sneller je producten en/of diensten af en het wordt zo gemakkelijker om je bedrijf te laten groeien.

Vertrouwen is belangrijk, en ook kwetsbaar. “Vertrouwen komt te voet en gaat te paard” is een treffend spreekwoord. Het kost moeite en inzet om het vertrouwen van mensen te winnen en wanneer je de relatie schaadt, door slechte klantenservice bijvoorbeeld, is het vertrouwen zo weg en heb je er weer een hele kluif aan om het vertrouwen terug te winnen.

Je bedrijf bouwen op basis van vertrouwen is een heel andere manier van zakendoen dan op de oude manier van verkopen. De klant “beïnvloeden en overtuigen” is niet meer van deze tijd. Deze “winnaarsmentaliteit” veronderstelt ook een verliezer, in het geval van een verkooptransactie de klant. Als potentiële klant zit je niet te wachten op een dergelijke relatie met je leverancier. Geen wonder dat prospects afhaken op het moment dat jij iets probeert te verkopen zonder dat er een basis van vertrouwen is.

vertrouwen

Photo courtesy of Thomas Leth-Olsen(CC ShareALike)

Het vertrouwen winnen van mensen is best een ingewikkelde zaak. Het is vaak lastig te herleiden hoe vertrouwen ontstaat. Het hangt ook helemaal af van de persoon met wie je te maken hebt. Uit onze ervaringen met het bouwen van vertrouwen in de relaties met onze prospects hebben we toch een aantal acties kunnen destilleren die bijdragen aan meer vertrouwen.

1. Wees jezelf

Nu denk je misschien “Bweh, doe niet zo soft!”. En toch… iedereen heeft wel onplezierige ervaringen opgedaan met opdringerige verkopers, en velen zijn daardoor uit die situatie weggelopen omdat ze zich gemanipuleerd voelden. Dus in plaats van je te gedragen als een verkoper, gedraag je gewoon als jezelf op de manier waarop je je zou gedragen bij een collega-ondernemer of een kennis. 

2. Waardeer de relatie met de ander

Als je wilt dat mensen de relatie met jou waarderen, dan is het belangrijk dat jij die relaties ook waardeert. Je begrijpt dat het belangrijk is om relaties te bouwen en je weet ook dat je iets waardevols hebt in te brengen in de relatie.

3. Wees nieuwsgierig naar mensen

Mensen voelen zich aangetrokken door mensen die interesse in hen tonen. Nieuwsgierigheid naar mensen is cruciaal in het bouwen van relaties. Wanneer je oprecht geïnteresseerd bent in anderen geef je de ander het gevoel welkom en belangrijk te zijn en geef jezelf de kans om nieuwe dingen te leren en nieuwe connecties te maken.

4. Wees consistent

Klanten kunnen je vertrouwen wanneer jij laat zien dat je gedrag consistent is. Voorspelbaarheid is de sleutel hierin. Wanneer een klant je gedrag kan voorspellen, is hij of zij meer geneigd om je te vertrouwen.

5. Zoek naar de waarheid

Vertrouwen ontstaat wanneer je verkopen beschouwd als een manier om je klanten te helpen. Maak er dus een punt van om er achter te komen wat de echte problemen zijn van je klant en waar jullie kunnen samenwerken om de problemen op te lossen. 

Wees niet bang om je klant te laten weten dat jouw product of dienst mogelijk geen goeie fit is voor de klant. 

6. Houd een open mind

Als je er 100% van overtuigd bent dat de prospect jouw product nodig heeft, dan zal hij of zij het gevoel krijgen dat je star bent en zal zich vervolgens ook star gaan opstellen. Wanneer je open staat voor het idee dat jij de oplossing hebt voor je prospect, maar dat het ook zou kunnen dat iemand anders een betere oplossing heeft, dan weet de ander dat je echt meedenkt en dat je het beste voor hem of haar wilt.

7. Ga de dialoog aan

Elke ontmoeting met je klant zou een conversatie moeten zijn en geen sales pitch. Minstens de helft van de meeting zou je moeten luisteren. Hoe meer je luistert, hoe meer de klant zich gehoord, gezien en erkend voelt. Niets is beter dan dat voor het bouwen van vertrouwen. 

Zorg er ook voor dat het in het gesprek écht ergens over gaat, over de issues die de klant heeft, en dat het niet uitmondt in gebabbel over overbelangrijke zaken.

8. Wees een professional

Mensen hebben de neiging om vertrouwen te hebben in mensen die serieus zijn in hun vak, en die de tijd nemen om zich verder te verdiepen in hun vak en hun vaardigheden te verbeteren. Blijf dus altijd leren, elke dag weer, over je klanten, de branch waarin je klanten werkzaam zijn en hun individuele uitdagingen.

vertrouwen

Photo courtesy of ** RCB **(CC Attribution)

9. Wees integer

Wees bereid om een standpunt in te nemen, ook als is dat standpunt niet populair bij je klant of bij je werknemers. Je hoeft het niet altijd met je omgeving eens te zijn. Je hoeft trouwens ook niet altijd mee te waaien met de wind die in jouw omgeving waait. Ontwikkel het vermogen om beslissingen te nemen vanuit jouw kennis en ervaring. Oh, en hieraan gerelateerd: beloof nooit iets wat je niet kunt waarmaken. 

Uiteraard is vertrouwen niet het enige element in je bedrijf wat je goed wilt doen. Je hebt een product of dienst nodig waarmee je een probleem van je klant oplost en een team waarmee je je klanten optimaal kunt bedienen. Zonder kun je niet.

Aan de andere kant is het ook zo dat als je klanten geen vertrouwen in je hebben, ze waarschijnlijk toch bij een ander gaan kopen – iemand die ze wél vertrouwen, ondanks dat de kwaliteit van hun product of dienst minder is. 

Kortom, wanneer jouw focus nog niet ligt op het bouwen van vertrouwen bij je prospects, klanten en werknemers, dan is er dus werk aan de winkel! Wanneer je al wel werkt aan het winnen van vertrouwen, dan geven bovenstaande tips je input om het als een systeem in te gaan zetten.

Tenslotte

Wil jij jouw bedrijf flink laten groeien dit jaar en wil je hierover sparren met ons? 

Wij luisteren graag naar jouw verhaal en helpen je graag om de door jou gewenste groei te realiseren. Heb je interesse in een kosteloos adviesgesprek, klik dan hier om een afspraak met ons in te plannen. We ontmoeten je graag!

Op jouw acceleratie,

Rani Goederee – Business Accelerator®  

“Create a new version of your dream”

PS. Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -volgers, LinkedIn contacten, Twittervolgers en Google+ via de share knoppen, zodat jouw netwerk ook voordeel heeft van deze blogpost.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube
Pin It

» Bedrijfsgroei, Marketing, Strategie » Ben jij te vertrouwen?
On January 2, 2017
By

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

« »