fbq('track', 'Lead', { value: 0.00, currency: 'EUR' });

Net zo succesvol als Tesla? Creëer een opvallend product!

Innovatie, Marketing Comments (2)

Wat kunt u doen om mensen over u en uw product te laten praten, de strijd om aandacht te winnen en zo uw concurrent te verslaan?

In de oude economie kon u met briljante marketing zelfs de meest gewone producten of diensten verkopen. Maar vandaag de dag is de concurrentie groot en zijn uw klanten goed onderlegd door alle informatie op het internet. Daarnaast zijn ze verwend geraakt door zoveel keus. Uw aanbod moet dan wel heel opvallend zijn om te slagen. Want ‘gewoon goed’ is niet meer goed genoeg. 

U dient dus echt opvallend te zijn. Hoe? Dat leest u in deze blogpost.

Net zo succesvol als Tesla? Creëer een opvallend product!

Door: Sander Klos – Business Accelerator®

Tegenwoordig is het eenvoudigweg niet goed genoeg om ‘gewoon goed’ te zijn, want dat is wat men al van u verwacht. Verder: men gaat niet praten over iets wat ‘gewoon goed’ is. En dat is heel erg jammer, een gemiste kans. Ik stel onze deelnemers altijd de vraag. Als een journalist van het Financieel Dagblad een interview met u zou afnemen, zou uw product dan opvallend genoeg zijn om in de krant komen? En wat staat er dan in dat artikel geschreven over uw opvallend product? Of moet u aannemen dat er weinig bijzonders aan is, en dat de journalist niets heeft om over te schrijven? Dat zou toch heel jammer zijn. Niet zozeer voor de gemiste publiciteit, maar meer om wat het zegt over uw product of dienst.

Wat betekent dat eigenlijk, een opvallend product? Het betekent twee dingen. Een product dat zo bijzonder is, dat zal worden opgemerkt door anderen. Maar daarnaast ook: zo bijzonder dat het de moeite waard is dat mensen het met elkaar over gaan hebben. Voor mij betekent een opvallend product in zakelijke context: een product of dienst die zo opmerkelijk is, dat men er wel over moét praten.

Wat levert een opvallend product u op? Stelt u zich eens voor wat uw business een boost zou krijgen van een opvallend product. Wat als al uw klanten over u en uw bedrijf gaan praten binnen hun netwerk van zakelijke relaties en vrienden? Wat als uw product of dienst zichzelf verkoopt omdat het werkelijk opvalt – iets waarover wordt gepraat? Wat zou dat betekenen voor uw bedrijf? Meer nieuwe klanten? Minder last van prijsconcurrentie? Meer behoud van bestaande klanten? Minder zorgen en meer continuïteit voor de toekomst?

TukTuk als opvallend product

Photo courtesy of janinge1968(CC Attribution)

Een voorbeeld van een opvallend product. Ik was met mijn dochter in India, en daar namen we een tuktuk, een kleine scooter met een zitgedeelte achterin. Toen we instapten bleek het een ineens disco-tuktuk te zijn, met discolampen, discomuziek, en een vrolijke chauffeur die het enorm naar zijn zin had. Het werd een onvergetelijke en muzikale rit dwars door het drukke New Delhi. Jaren later hebben we het er nog steeds over hoe geweldig het was. Zijn visitekaartje hebben we bewaard, als we nog een keer teruggaan, dan nemen we zeker zijn disco-tuktuk, één van de duizenden tuktuk’s in de stad. Ik weet het, uw business is een stuk serieuzer dan een disco-tuktuk, maar ik denk dat het voorbeeld wel spreekt over wat een opvallend product is en wat het betekent.

Bent u opvallend genoeg? Ik hoor u nu denken: we hebben al een heel goed product en we hebben tevreden klanten. Maar wees eens eerlijk – zou uw huidige product of dienst in het Financieel Dagblad worden opgenomen? Is uw product of dienst zo opvallend, dat mensen er niet over raken uitgepraat?

Alleen maar beter zijn dan de rest is dus niet goed genoeg. Met een goed of zelfs geweldig product is uw bedrijf eenvoudigweg niet interessant genoeg om over te praten tegen anderen. U zult opvallend anders moeten zijn om mensen over u en uw product te laten praten. Als uw product het waard is om over te praten – dan zullen mensen ook over uw bedrijf praten. En dat is enorm waardevol.

Dus de grote vraag is… hoe creëert u nu een opvallend product of dienst waar men wél over praat? Opvallend zijn is geen toeval. Vanaf het allereerste begin was “Opvallend” een belangrijk element in de ontwikkeling van ons acceleratieprogramma Business Accelerator. We wilden iets creëren dat nog nooit eerder was vertoond. Natuurlijk bestonden de onderdelen ervan al afzonderlijk: training, funding, strategische consulting, veranderingsmanagement, business events, coaching, netwerken, fusie- en overnameadvies – maar juist de combinatie in groepsgewijze seminars om versnelling te organiseren is zo opvallend.

Jeff Koons Dog Opvallend Product

Photo courtesy of Tomás Fano(CC ShareALike)

In de sessie over strategie in het Business Accelerator programma gaan we er verder op in hoe belangrijk het is om een opvallend product te ontwikkelen. En in de vervolgtraining Masterclass “Disruptive Marketing” doen we een diepgaande workshop over productontwikkeling om u te helpen een eigen opvallend product te ontwikkelen.

Hieronder vindt u een aantal elementen van een opvallend product, die ik gebruik wanneer ik een nieuw programma, een nieuw product of een nieuwe marketingcampagne creëer:

  • Committeer uzelf aan het maken van iets waar mensen over praten. Begin jaren ’90 richtte ik mijn eerste bedrijf op met een heel opvallend product: betere zakelijke beslissingen door database technologie. We groeiden als kool, binnen een paar jaar lag er ongevraagd een miljoenenbod op tafel voor overname. In de decennia daarna werkte ik als directeur voor verschillende bedrijven met een opvallend product: EzGov (gemakkelijk digitaal communiceren met de overheid), Backbase (revolutionaire user interface technologie voor banken) en IENS.nl (digitale restaurantgids op basis van klantrecensies). Steeds als we het bovengenoemde commitment aangingen, groeide de omzet en profiteerde onze business enorm van dit principe.

  • Stop met nieuwe ideeën. Stop met steeds nieuwe ideeën bedenken, implementeer alleen nog maar heel gericht waardevolle en opvallende oplossingen. Alleen waardevolle en opvallende oplossingen met een uitzonderlijk karakter zijn het waard om over te praten. Concentreer u op een niche en biedt een opvallend product. Dit is waarschijnlijk de belangrijkste factor in het succes van Business Accelerator. We bepaalden een heel duidelijke en nauwe niche – ambitieuze, maar nog betrekkelijk kleine second stage bedrijven die graag willen opschalen – en we vonden uit wat hun uitdagingen, behoeften en wensen waren. Vervolgens maken we elke sessie en workshop zo dat het een oplossing biedt voor hun uitdagingen en daarnaast ook een heel opvallend product is.

  • Werk ‘lean’. Lanceer uw product zo snel mogelijk en verbeter het vervolgens aan de hand van de feedback van uw klanten. We veranderen het Business Accelerator programma en modules met grote regelmaat om nieuwe inzichten en feedback van deelnemers erin te verwerken. Soms zou u wel eens even op uw lauweren willen rusten. Maar snelle aanpassing aan de wensen van uw klanten betalen zichzelf dubbel en dwars terug. Het resultaat bij ons is een programma dat meer en meer waarde biedt aan onze deelnemers en daar gaat het ons om.

  • Wees niet middelmatig. Zorg ervoor dat je je product niet middelmatig genoeg om aan te laten slaan bij de smaak van de massa. Veel bedrijven maken gekruid eten iets minder pittig, en ze maken waanzinnig goede service gewoon (en natuurlijk meteen een beetje goedkoper). Het Business Accelerator programma is niet alleen geweldig qua inhoud, maar ook als veranderingsproces. De programma’s van Business Accelerator zijn erg dynamisch en bieden een geweldige ervaring voor alle deelnemers. 

  • Probeer niet iedereen te plezieren. Elk opmerkelijke product heeft liefhebbers en tegenstanders aan de uitersten van het spectrum. Spreek dus de mensen en bedrijven aan, die nog bereid zijn om te zoeken naar een opvallend product. Dat zijn mensen die op de troepen vooruit lopen, de innovators (nl: innovatoren) en de early adaptors  (nl: pioniers) – zie ook de innovatietheorie van Rogers. Dit in tegenstelling tot de early majority en de late majority  (nl: massa), die in de huidige economie juist zeer goed getraind zijn om uw boodschappen te negeren.

Forty-Eight Opvallend product

Photo courtesy of MaxDeVa(CC No Derivatives)

  • Zoek de uitersten op. Maak uw opvallend product supersnel of juist heel erg langzaam, hypertechnisch of heel menselijk en sociaal, heel erg kostbaar of heel erg goedkoop, zeer groot of piepklein, zeer massaal of juist exclusief. Daarmee zoekt u de uitersten op en zorgt u ervoor dat u voldoende opvalt in de massa. Denk aan de successen van Mini (extreem klein) vs. Hummer (extreem groot), Harley Davidson (extreem ruig) vs. BMW motorfietsen (extreem gepolijst), Tesla (extreem duurzaam) vs. Range Rover (extreem extravagant) – u bent een fan of u het spreekt u totaal niet aan – het laat u in ieder geval niet onverschillig.

  • Speel niet op veilig. Daag uzelf uit om die grenzen te vinden en bedenk dan welke grenzen de beste marketing en financiële resultaten gaan leveren. Op veilig spelen is de meest risicovolle strategie. In een verzadigde markt is niet opvallen hetzelfde als onzichtbaar zijn. Hierbij geldt ‘goed is het nieuwe slecht’ – vertellen hoe goed uw product is voor de gemiddelde afnemer werkt niet. Vertellen hoe specifiek en uniek de waarde van uw product of dienst aansluit bij de behoefte van uw klant wel.

  • Neem uw verlies. Als iets niet werkt, stop er dan mee en ga verder. Wanneer u beseft dat uw product niet werkelijk opvallend gaat worden, is het tijd om het te veranderen. Waarom? Het is simpel. Als mensen er niet door gefascineerd zijn, gaan ze er niet over praten en is verder investeren in dit product een verspilling van tijd en geld. U kunt het u eenvoudigweg niet veroorloven om – tegen beter weten – er nog meer in te investeren, hopend op hoogstens middelmatige resultaten.

  • Kies uw niche. In plaats van aan iedereen te willen verkopen, focus op een ‘select gezelschap’. De klanten die u in het begin aantrekt zijn cruciaal, want zij gaan met anderen praten over uw product of dienst. Met andere woorden, maak uw product niet ‘doorsnee genoeg voor de massa’. Zo weigeren we om Business Accelerator (en onze andere programma’s) ‘laagdrempelig’ te maken. Dat zou heel slecht zijn voor de opvallendheid van onze programma’s. We zijn er niet om de massa tevreden te stellen, we zijn er om onze geselecteerde niche een wow-ervaring te geven.

  • Identificeer uw meest winstgevende klant. U moet erachter komen welke klanten u het meeste winst opleveren voor uw business en er hard aan werken om die ideale klant ook aan te trekken (en de andere filteren). Aan u de taak om uit te vinden hoe u de relatie met die groep ontwikkelt, hoe u de promotie van uw product aanpakt en hoe u hen beloont. Behalve het ‘selecte gezelschap’ dat u bedient, moet u alle anderen negeren en niet de massa tevreden willen stellen.

  • Herhaal uw succes. Zodra u een opmerkelijk product (of dienst) hebt gemaakt, is het tijd om een nieuwe te lanceren. Heel weinig bedrijven doen dit, omdat ze min of meer toevallig op een opmerkelijk product stuitten. Zorg ervoor dat productontwikkeling en innovatie structureel onderdeel zijn van uw strategie en bedrijfsprocessen. De bedrijven die dit doen, produceren de ene product-hit na de andere (denk aan Apple, Porsche, David Bowie, om er maar een paar te noemen).
  • Maak gebruik van huidige markt. Het is makkelijker opvallend te zijn tijdens een economisch moeilijker tijden, omdat iedereen koudwatervrees heeft. Iedereen houdt de adem in en weinigen lanceren iets nieuws. In feite is het juist nu het de perfecte tijd om iets nieuws te lanceren, omdat de markt steeds sneller reageert en beweeglijker wordt. Ja, we zijn te druk met van alles en nog wat om werkelijk ergens aandacht aan te besteden, maar mensen zijn onrustiger dan ooit. Sommige mensen doen alles om financieel of ander voordeel te behalen, switchen van energie- of kabelleverancier, hun luchtvaartmaatschappij, hun accountantskantoor – alles wat er maar nodig is om te overleven. U kunt hier van gebruik maken.

Nu is het aan u. 

Maak een lijst van alle facetten waarop uw product of dienst vergelijkbaar is met andere producten. En stel vast hoe u uw aanbod kunt veranderen in een opvallend product. En dan: innoveren maar! Zet alles op alles om uw klanten te overweldigen met wat u biedt.

Tot slot….  

Heb ik nog een vraag aan u: 

Herkent u de noodzaak van een opvallend product?

En heeft u zelf een opvallend product of dienst? Hoe werkt dat voor u?

Geeft u alstublieft antwoord in het commentaarveld hieronder. 

Ik ben heel benieuwd naar uw ervaringen, inzichten en mening.

Op uw acceleratie,

Sander Klos

CEO – Business Accelerator®  “Building a newer version of your dream”

PS. Deel dit artikel met uw Facebook vrienden en -volgers, LinkedIn contacten, Twittervolgers en Google+ circles via de share knoppen, zodat uw netwerk ook voordeel heeft van deze materie

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube
Pin It

» Innovatie, Marketing » Net zo succesvol als Tesla?...
On July 22, 2016
By
, ,

2 Responses to Net zo succesvol als Tesla? Creëer een opvallend product!

  1. Ad says:

    En als je dan een opvallend product hebt hoe breng je dat het beste onder de aandacht en zorg je ervoor dat mensen je product willen hebben?

    • businessacc says:

      Dan is het belangrijk om vertrouwen te winnen van de (aanstaande) klant, middels een gestructureerde marketing strategie – kijk eens op voor een concept dat wij regelmatig toepassen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

« »