fbq('track', 'Lead', { value: 0.00, currency: 'EUR' });

Hoe verslaat u de concurrentie?

Acceleratie, Bedrijfsgroei, Schaalbaarheid Comments (0)

Door: Sander Klos – Business Accelerator®

Hoe verslaat u uw concurrentie? Dit is één van de meest gestelde vragen van ondernemers. Als u uw concurrentie verslaat, dan leidt dat namelijk tot meer marktaandeel, meer klanten, meer omzet en meer winst. Het is in onze ogen dus ook een zeer relevante vraag.

Die helm herinnert me er iedere dag aan, 

dat ik oorlog aan het voeren ben tegen Albert Heijn

Hoe letterlijk moet u dat verslaan van uw concurrent nemen? De CEO van Jumbo supermarkten zei eens dat hij een blauwe legerhelm op de kast heeft staan met aan de voorkant een wit logo van Albert Heijn erop.  ‘Die helm herinnert me er iedere dag aan, dat ik oorlog aan het voeren ben tegen Albert Heijn, mijn grootste concurrent’,  lichtte hij toe. Hij geeft daarmee zowel richting als kracht aan de strijd met zijn directe concurrentie.

Maar hoe kunt u dat aanpakken? 

Hier zijn 8 heldere stappen voor de inzet van een succesvolle concurrentiestrategie.

1. Volg de stappen van uw concurrenten nauwgezet

U zult strategieën, tactiek en plannen hebben met uw bedrijf, ook uw concurrentie zal dat hebben. Wat zijn ze aan het ondernemen? Hoe doen ze zaken? Hoe benaderen ze de markt? Wat ze doen om hun klanten gelukkig te maken? 

Deze en vele andere vragen kunt u stellen om het echte beeld over uw concurrentie te vormen die u zullen helpen om betere strategieën, tactieken en plannen op te stellen.

Graph With Stacks Of Coins

Photo courtesy of kenteegardin(CC ShareALike)

2. Analyseer uw concurrentie

Als u informatie heeft over uw concurrentie, dan kunt u een korte analyse van de concurrentie maken. Met deze stap zult u uw belangrijkste concurrenten identificeren en hun posities evalueren op basis van verschillende factoren. 

Een concurrentieanalyse is het identificeren van uw concurrenten en evalueren van hun strategieën om hun sterke en zwakke punten ten opzichte van die van uw eigen product of dienst te bepalen. Een concurrentieanalyse is een cruciaal onderdeel van uw marketing plan. Met deze evaluatie kunt u vaststellen wat uw product of dienst uniek maakt. En dus welke factoren een rol spelen om uw doelgroep aan te trekken.

Evalueer uw concurrenten door ze in strategische groepen te plaatsen gebaseerd op de mate waarin u er last van heeft in de strijd om de klant. Stel voor iedere deelnemer of strategische groep een lijst op waarin is opgenomen: het product of de dienst, winstgevendheid, groeipatroon, doelstellingen en uitgangspunten van de marketing, huidige en vroegere strategieën, organisatorische – en kostenstructuur, sterke en zwakke punten, en grootte (in omzet) van de activiteiten van de concurrent. 

Met een concurrentiematrix vergelijkt u uw product of dienst op een snelle en gemakkelijke manier

Beantwoord vragen zoals:

  • Wie zijn uw concurrenten?
  • Welke producten of diensten verkopen ze?
  • Wat is het marktaandeel van elke concurrent?
  • Wat zijn hun strategieën uit het verleden?
  • Wat zijn hun huidige strategieën?
  • Welk type media worden gebruikt om hun producten of diensten op de markt te brengen?
  • Hoeveel adverteren ze via de media die gebruikelijk is in deze markt?
  • Wat zijn de sterke en zwakke punten van elke deelnemer?
  • Wat potentiële bedreigingen brengen uw concurrenten met zich mee?
  • Wat kansen maken ze voor u beschikbaar?

Een snelle en gemakkelijke manier om uw product of dienst te vergelijken met soortgelijke projecten op de markt is een concurrentiematrix te maken. Hoe doet u dat?

Op de linkerkant van een stuk papier schrijft u de namen van vier of vijf producten of diensten die concurreren met die van u. Om u te helpen deze lijst te genereren, denk aan wat uw klanten als alternatief zouden kopen als ze uw product of dienst niet zouden kopen.

Aan de bovenkant van het papier neemt u een lijst met de belangrijkste kenmerken en eigenschappen van elk product of dienst. Noem zaken als doelmarkt, de prijs, de grootte, de wijze van distributie, en de omvang van de klantenservice voor een product. Voor een dienst, een lijst van potentiële kopers, waar de dienst beschikbaar is, prijs, website, gratis telefoonnummer en andere functies die relevant zijn. Een blik op de concurrentiematrix helpt u zien waar uw product past in de totale markt.

Grotere en sterkere concurrentie

3. Focus op een kleiner marktsegment 

U kunt uzelf wapenen tegen sterkere en grotere concurrentie door uzelf verder te specialiseren. Daarbij versmalt u uw marktsegment door meer in te zoomen op een meer specifieke klant met specifieke eigenschappen en wensen. Als u een brede markt bedient, dan kunt u ervoor kiezen deze op te delen in meerdere smallere segmenten, en uw communicatie en zelfs uw product of dienst gedeeltelijk of volledig hierop aan te passen. 

Niche-marketing is dus het proces van het vinden en bedienen van kleine, maar potentieel winstgevende marktsegmenten. Voor grote bedrijven zijn deze marktsegmenten doorgaans te klein om ze succesvol te kunnen ontwikkelen, omdat er niet of slechts zeer beperkt schaalvoordelen te behalen zijn. U bent bij een kleinere markt  beter in staat om een hogere loyaliteit van uw klant te realiseren. Dit komt omdat uw klant zich meer bij u thuis voelt dan bij andere aanbieders. U kan dus beter concurrentie voeren.

Deze afgebakende marktsegmenten zijn vaak klein, maar doordat er weinig andere spelers actief zijn, valt er met de juiste focus toch rendement te behalen. Door precies met die producten en diensten te komen waar potentiële klanten op zitten te wachten, is het in een niche makkelijker een stevige positie of zelfs monopolie in te nemen dan in een markt met veel concurrentie.

Een korte blik op alledaagse producten 

bevestigt de verdienste van de long-tail niche strategie

Een manier om niches te definiëren en te marketen is het gebruikmaken van het fenomeen “long tail”. Er is al veel buzz geweest over het fenomeen long-tail. Dit is de strategie van de verkoop van kleinere hoeveelheden van een breder scala van producten, die met opzet zijn ontworpen om te resoneren met de voorkeuren van consumenten en het verdienen van hogere marges. 

Een korte blik op de alledaagse producten die we allemaal kennen, lijkt de verdienste van deze long-tail niche strategie te bevestigen. Waar we ooit alleen maar de jeans van Levi’s, Wrangler en Lee droegen, hebben we nu een enorm verschillend aanbod van allerlei design merken. Als u op zoek bent naar de juiste maaltijdreep, dan kunt u er vinden die precies goed is voor u, of u nu een triatleet, een dieter of een gewichtheffer bent. Tenslotte bieden honderden brouwers duizenden ambachtelijke bieren geschikt voor elke denkbare smaak.

Het voeren van een groot aantal zeer verschillende producten klinkt misschien als een nachtmerrie voor uw productieproces, maar dat hoeft niet zo te zijn. 

Het is niet verwonderlijk dat zo veel bedrijven deze strategie hebben omarmd om hun concurrentie te verslaan. Het stelt hen in staat om de hevige concurrentie in de massamarkten te voorkomen. Kijk naar de groei van de omzet die heeft plaatsgevonden in laag volume, hoge marge producten zoals super-premium ijs, niet-koolzuurhoudende dranken, en te personaliseren kleine exclusieve auto’s zoals de mini. Voorbeelden waarbij er wordt ingezoomd op de specifieke wensen van de doelmarkt waar een zeer onderscheidend product voor wordt gecreëerd.

Het voeren van een groot aantal zeer verschillende producten klinkt misschien als een nachtmerrie voor uw productieproces, maar dat hoeft niet zo te zijn. Er zijn verschillende manieren om schaalvoordelen te houden over een breed scala van productaanbod.

Terwijl smurfenijs een heel andere groep consumenten aanspreekt dan vanille, is het productieproces voor beide smaken bijna identiek

Variatie en standaardisatie kunnen naast elkaar bestaan. Bijvoorbeeld Callaway Golf, die kopers van een driver meerdere opties biedt voor het clubhoofd, de lofthoek en de ashoek – honderden verschillende combinaties in totaal. Maar het bedrijf hoeft elke variant niet afzonderlijk te fabriceren. Elke configuratie van de verschillende componenten kan gemakkelijk worden gemonteerd, aangezien de verbindingen tussen de verschillende onderdelen is  gestandaardiseerd.

Ook het fabricageproces kan in grote mate worden gestandaardiseerd. Terwijl smurfenijs een heel andere groep consumenten aanspreekt dan vanille, is het productieproces voor beide smaken bijna identiek. Het Volkswagen concern produceert zeer verschillende merken en types auto’s op basis van dezelfde bodemplaat, motorenreeks, niet zichtbare onderdelen en basisconfiguratie. En worden er verschillende segmenten bedient en kan de concurrentie worden verslagen met een heel gericht aanbod. Zo kan een Lamborghini  gebruik maken van dezelfde onderdelen als een Skoda, en een totaal andere markt bedienen. (En dan hopen we dat ze nu beide wel eerlijke software bevatten!).

Het loont ook voor een bedrijf om een ​​hoog volume product in zijn portfolio te hebben, dat haar productie-apparatuur en medewerkers aan het werk houdt in bepaalde perioden. De relatief lage volume van de verkopen in smalle niche doelmarkten betekent dat productie-installaties niet voortdurend zouden hoeven te werken op volle sterkte om aan de vraag te voldoen. Een hoog volume maar minder winstgevend product kan de overgebleven productiecapaciteit benutten.

Soms wordt de long tail strategie enigszins overschat. Deze aanpak kan kostbaar zijn om te implementeren, en het werkt lang niet voor alle producten en categorieën. Het is bijvoorbeeld in alle gevallen beter om een ​​kaskraker te produceren, dan een hele serie van bijzondere kunstfilms waar maar een handjevol liefhebbers naar gaat kijken. 

Met andere woorden, met het simpelweg versmallen van uw marktsegment of het opknippen daarvan in delen en het zo vermijden van de massamarkt en de hevigheid van concurrentie daarbinnen bent u er helaas niet. 

U dient de echte sweet spots in de markt te vinden, de gebieden die zo sterk resoneren met een doelgroep van de koper, dat ze bereid zijn om een premium prijs te voldoen, die de hogere productie- en distributiekosten compenseert die het gevolg is van uw meer kostbare niche aanbod. Daarvoor dient u de echte problemen van uw klanten te kennen en op unieke wijze op te lossen. Hoe? Dat leest u in het vervolg.

Concurrentie - de echte problemen van uw klant

Photo courtesy of familymwr(CC Attribution)

4. Los de echte problemen van uw klanten op

De grootste fout die u kunt maken is om niet aan uw klanten te vragen wat ze werkelijk denken. 

Steve Blank gaat er van uit dat je je toekomstige klanten laat meedenken over de dienst of het produkt. En dat je niet eerst het produkt of de dienst ontwikkelt en vervolgens klanten gaat zoeken. 

Blank vertelde me in een gesprek: “Wij zijn helemaal niet zoveel slimmer in Sillicon Valley dan jullie hier in Europa – maar als ik een product lanceer, dan vraag ik iedere twee weken wat mijn klanten daarvan vinden, en pas mijn product daarop aan.”. Blank is algemeen erkend voor het ontwikkelen van de methodologie Customer Development, die de Lean Startup beweging heeft gelanceerd. Blank is ook de mede-oprichter van E.piphany, waar hij miljardair mee werd. 

Dus stel in samenspraak met de markt vast wat de echte problemen van uw klanten zijn, niet wat u denkt dat de problemen van uw klant zijn. Of wat uw concurrentie zegt dat de problemen van klanten zijn. Vraag gewoon aan uw klanten wat ze willen. Vraag wat zij denken over uw producten en diensten. Vraag hoe je de business met hen kan verbeteren. Biedt voor die werkelijke problemen een waardevolle en snelle oplossing die u ook werkelijk kunt bieden. 

Iedereen heeft bepaalde problemen – uw taak is om deze problemen te spotten

Richt u zich tijdens deze zoektocht op problemen die uw prospects hebben. Een bekende axioma van marketing is altijd geweest, dat het veel eenvoudiger om de oplossing aan te reiken voor een bestaand probleem dan het is om een positief effect te verkopen. Om deze reden zoomen veel marketeers in op de problemen, waarmee hun klanten te maken hebben, en bieden dan heel gericht producten of diensten als oplossingen voor deze problemen.

En iedereen heeft bepaalde problemen. Uw taak is om deze problemen te spotten. Een van de manieren om dit te doen is door middel van netwerken. Bij netwerken gaat het vooral niet om de eigen loftrompet te blazen (ik zal daar binnenkort een aparte blogpost aan wijden), maar om vragen te stellen. Luister aandachtig naar de antwoorden, en houd uw marketingradar afgestemd op de aanwezigheid van problemen – in het bijzonder degenen die worden ervaren door uw potentiële klanten. Nadat u een goed begrip heeft van deze problemen, kunt u een aantal oplossingen ontwikkelen om vervolgens contact op te nemen met de prospect en deze uw unieke oplossing aan te bieden.

Natuurlijk kan het hierbij voorkomen dat uw huidige product of dienst niet volledig aansluit bij de behoefte van de markt

U kunt ook leren van de problemen die een oplossing verlangen die u tegenkomt op beurzen, bij vergaderingen van de beroepsvereniging, via vragenlijsten aan prospects, en zelfs verkoopgesprekken. Zoals u natuurlijk weet, mensen kopen geen shampoo – ze kopen schoon, fantastisch uitziend haar. Dat heet de verkoop van het nut, het concrete voordeel dat de koper heeft middels uw product.

Uw grootste taak is om er zeker van te zijn dat u met uw producten en diensten hetzelfde doet. Misschien moet u een grote herpositionering uitvoeren om dit te bereiken. Dat is geen slechte zaak, als het uw winst verbetert. Er zullen echt allerlei deuren voor u opengaan als u dit weet te bereiken.

Om uw concurrentievoordeel op te sporen, maakt u een lijst van de voordelen die alleen u aanbiedt. Welke van deze zijn het meest belangrijk om uw prospects? Als u dat heeft gevonden, dan bent u onverslaanbaar voor uw concurrentie.

Natuurlijk kan het hierbij voorkomen dat uw huidige product of dienst niet volledig aansluit bij de behoefte van de markt. Dit is het startschot om dat zowel te onderkennen als op te lossen via innovatie, andere inkoop of inschakelen van dienstverlening van derden.

Concurrentie - uw unieke propositie

Photo courtesy of hurdsean(CC ShareALike)

5. Bepaal uw unieke propositie

Wat is een unieke verkoop propositie? Die factor of overweging die door u als aanbieder wordt aangedragen als reden dat juist uw product of dienst wezenlijk anders en beter is dan die van de concurrentie.

Voordat u kunt beginnen om uw product of dienst te verkopen aan iemand anders, moet u het uzelf verkopen. Dit is vooral belangrijk als uw product of dienst is vergelijkbaar met andere aanbieders. Zeer weinig bedrijven zijn uniek. Kijk maar om u heen: Hoeveel kleding retailers, bouwmarkten, airconditioning installateurs en elektriciens zijn er nou echt uniek? 

Opsporen van uw USP vereist enig zelfonderzoek en creativiteit

De sleutel tot effectieve verkopen in deze situatie is wat reclame – en marketing professionals noemen een ‘unique selling proposition (USP)” oftwel unieke verkoop propositie. Tenzij u kunt aanwijzen wat uw bedrijf uniek in de wereld van homogene concurrenten maakt, kunt u zich niet met succes richten op uw sales inspanningen.

Opsporen van uw USP vereist enig zelfonderzoek en creativiteit. Een manier om te beginnen is om te analyseren hoe andere bedrijven hun USP’s in hun voordeel gebruiken. Dit vereist een zorgvuldige analyse van advertenties van andere bedrijven en marketing boodschappen. Als u analyseert wat ze claimen te verkopen, niet alleen de kenmerken van hun product of dienst, dan is er veel te leren over de manier waarop bedrijven zich te onderscheiden van hun concurrenten.

Hier is hoe je je USP kunt ontdekken en gebruiken om uw concurrentie te verslaan in een verkoop situatie:

  • Verplaats uzelf in de positie van uw klant. Te vaak zijn ondernemers verliefd op hun eigen product of dienst en vergeten dat ze met name de behoeften van de klant moeten vervullen, en niet die van zichzelf. Stap terug uit de dagelijkse activiteiten en onderzoek nauwlettend wat uw klanten echt willen. Stel dat u eigenaar bent van een pizzeria. Tuurlijk, klanten komen in uw restaurant om te eten. Maar is eten alles wat ze willen? Wat zou ze  opnieuw laten terugomen en uw concurrentie doen negeren? Het antwoord zou kunnen zijn: kwaliteit, gemak, betrouwbaarheid, vriendelijkheid, netheid, hoffelijkheid en klantenservice.
  • Bepaal unieke eigenschappen. Vergeet niet, prijs is niet het enige waar mensen hun keuze op baseren. Als u last heeft van concurrentie die u verslaat met een lagere prijs omdat ze groter zijn of meer financiële slagkracht hebben, dan moet u een andere en unieke product eigenschap vaststellen die past bij de behoefte van uw klant en vervolgens uw verkoop en promotie-inspanningen rond die unieke eigenschap centreren. 
  • Bepaal wat het gedrag en aankoopbeslissing van uw klant motiveert. Effectieve marketing vereist dat u een amateur-psycholoog wordt. U moet weten wat uw klanten bezield en motiveert. Ga verder dan de traditionele demografische gegevens, zoals leeftijd, geslacht, ras, inkomen en geografische locatie, dat de meeste bedrijven verzamelen om hun verkoop trends te analyseren. Voor onze pizza winkel bijvoorbeeld, is het niet genoeg om te weten dat 75 procent van uw klanten zijn in de 18-to-25 leeftijdsgroep. Je moet kijken naar hun motieven om pizza’s te kopen, hoe hun vriendengroep zich opstelt en welke sociale druk daar vanuit gaat, welk gemak men zoekt, en ga zo maar door.
  • Ga na welke verlangens uw klant heeft. Producenten van cosmetica en alcoholische dranken zijn goede voorbeelden van bedrijven die de waarde van de psychologisch georiënteerde promotie kennen. Mensen kopen deze producten op basis van hun verlangens (voor mooie vrouwen, luxe, glamour en ga zo maar door), niet op hun behoeften. 
  • Ken de werkelijke beweegredenen van uw klant. Ontdek de echte redenen van uw klanten om juist uw product in plaats dat van een concurrent te kopen. Als uw bedrijf groeit, zult u het uw beste bron van informatie vragen: uw klanten. Zo zou de pizza ondernemer hen vragen waarom ze juist zijn pizza kiezen in plaats van een andere. Hij zou hen ook vragen om het belang van de secundaire product eigenschappen die hij aanbiedt, zoals smaak, grootte, de (biologische) ingrediënten, de sfeer en de service. U zult verrast zijn hoe eerlijke mensen zijn, wanneer u hen vraagt hoe u uw service kan verbeteren.

Ga regelmatig “winkelen” bij uw concurrentie. Veel winkeliers lopen regelmatig de winkels van hun concurrenten binnen om te zien wat en hoe ze verkopen. Als je echt moedig bent, probeer een paar van de klanten te bevragen net nadat ze het pand verlaten, en vraag ze wat ze vinden van de producten en diensten van uw concurrent.

Als u eenmaal deze drie stappen van het market intelligence-proces hebt doorlopen, dan moet u de laatste en moeilijkste stap nemen: het uitbannen van elke vooropgezette ideeën over uw eigen product of dienst. En wordt dan genadeloos eerlijk. Welke delen van uw propositie springen op je af als iets dat zich enorm onderscheidt? Wat kunt u bevorderen om ervoor te zorgen dat klanten willen om uw bedrijf omarmen? Hoe kunt u uw USP vaststellen en positioneren?

Raak niet ontmoedigd. Het ontwikkelen van een succesvolle business gaat niet zozeer over het hebben van een uniek product of unieke dienst. Het gaat over het voeren van een product dat opvalt – zelfs in een markt vol met vergelijkbaar aanbod.

6. Doe een onweerstaanbaar kennismakingsaanbod

U dient een onweerstaanbaar kennismakingsaanbod te doen aan de markt. Met een onweerstaanbaar aanbod kaapt u prospects weg van de deur van de concurrent. De oriënterende prospect zal immers willen vaststellen wie van de aanbieders de beste dienst heeft.

En wat is dan precies onweerstaanbaar? Het aanbod dient veel waarde te bieden en daarbij een zeer laag risico met zich mee te brengen: 

  • Waardevol – veel waarde biedend en goed aansluitend bij de behoefte van uw markt
  • Goedkoop – laag in kosten (vrijwel gratis of zeer goedkoop), 
  • Snel – kort in tijd (kost weinig reistijd of tijd om het uit te proberen), 
  • Dichtbij – beperkt in afstand (dient binnen redelijke afstand te worden aangeboden)
  • Veilig – en dan bedoel ik veilig qua persoonlijk prestige (leidt niet tot persoonlijke blamage omdat ze iets nieuws moeten aantrekken, uitproberen, zich erover moeten uitspreken terwijl ze er geen ervaring mee hebben, etcetera). 

Voorbeelden van een dergelijke strategie uit de praktijk zijn: allerlei soorten aantrekkelijke samples, 3 boeken voor een tientje, de flyer van Google adverteren met een gratis tegoed van €75,=, uw gratis Facebook-account, ga zo maar door. Maar ook allerlei waardevolle trainingen, probeersessies, gratis software, etcetera. 

Deze front-end strategie zorgt ervoor dat “vreemden” veranderen in “vrienden”, en het leidt tot een veel grotere instroom van nieuwe klanten dan enige andere marketingstrategie. Hoe kunt u bedrijven bepalen hoeveel u kan weggeven en dan toch nog rendabel blijven opereren? Dat is uit te rekenen door een deel van de levensduurwaarde van de klant te nemen en daar een percentage van te herinvesteren in aantrekken van diezelfde klant.

Concurrentie - optimaliseer uw aanbod

Photo courtesy of thetaxhaven(CC Attribution)

7. Optimaliseer uw offertes en aanbiedingen 

De offerte is een van de belangrijkste elementen waarmee een bedrijf zich onderscheidt en direct de concurrentie aangaat met andere aanbieders op het bureau van de klant. 

Maak daarom een grondige analyse van de offertes en aanbiedingen van uw belangrijkste concurrenten. Bepaal de voordelen en nadelen. Wat is er beter dan uw aanbod? Wat is het belangrijkste onderdeel in hun aanbod? Wat ze proberen te bereiken met hun aanbod? Ziet u welke zwakker plekken het aanbod heeft? 

Waarom zou u niet proberen om een beter aanbod te maken?

Door met een paar van uw klanten (die u voldoende vertrouwt) te vragen wat zij vinden van de verschillen in het aanbod tussen die van u en uw concurrent, krijgt u een nog beter beeld van de verschillen en waar de behoefte van uw klant ligt.

Waarom zou u niet met alle beschikbare informatie uw aanbiedingen en offertes herzien? Waarom zou u niet proberen om een beter aanbod te maken? 

Laat daarbij al het voordeel van uw concurrenten onderdeel uitmaken van uw voordeel, in de zin dat uw aanbod alle waardevolle elementen van het aanbod van uw concurrentie vertoont. En laat al het nadeel van uw concurrenten eveneens onderdeel uitmaken van uw voordeel, in de zin dat uw aanbod deze gebreken niet vertoont. 

8. Wees daar waar uw klanten zijn 

Je moet manieren vinden om aanwezig te zijn op de plekken waar uw klanten zich ophouden. Daarnaast is het van belang om een unieke manier te vinden in uw aanwezigheid en communicatie. 

Echter, waarom zou u niet ook aanwezig zijn op de plaatsen waar uw concurrentie haar klanten ontmoet? Als ze de concurrentie op Facebook veel contact heeft met uw klanten, presenteer uw bedrijf dan ook daar. Hetzelfde geldt voor Twitter en andere platformen zoals Instagram, Pinterest of Snapchat. Als de concurrentie op een specifieke beurs aanwezig is, maak uw bedrijf daar dan ook aanwezig. Als uw concurrent adverteert in bepaalde media, zorg dan ook daar voor uw aanwezigheid.

Zelfs het adverteren op de bedrijfsnaam van uw belangrijkste concurrentie 

kunt u bij Google inkopen

Ook kunt u nagaan op welke manier de concurrentie gebruik maakt van digitale marketing. De zoekwoorden die de concurrentie inkoopt via Google Adwords kunt u eveneens inkopen, waardoor u altijd aanwezig bent op de markt. Zelfs het adverteren op de bedrijfsnaam van uw belangrijkste concurrentie kunt u bij Google inkopen, zodat uw advertentie altijd in beeld is als de prospect op zoek is naar uw concurrent.

Tot slot…. 

Heb ik nog een vraag aan u: 

Hoe verslaat u uw concurrentie? 

Geeft u alstublieft antwoord in het commentaarveld hieronder. 

Ik ben heel benieuwd naar uw ervaringen, inzichten en mening.

Op uw acceleratie,

Sander Klos

CEO – Business Accelerator®  “Building a newer version of your dream”

PS. Deel dit artikel met uw Facebook vrienden en -volgers, LinkedIn contacten, Twittervolgers en Google+ circles via de share knoppen, zodat uw netwerk ook voordeel heeft van deze materie.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube
Pin It

» Acceleratie, Bedrijfsgroei, Schaalbaarheid » Hoe verslaat u de concurrentie?
On July 12, 2016
By
, ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

« »