fbq('track', 'Lead', { value: 0.00, currency: 'EUR' });

Zo maak je van ieder netwerkgesprek een succes

Acceleratie, Leiderschap, Schaalbaarheid Comments (0)

Heb jij moeite met netwerken of vind je dat het je te weinig oplevert? Of vind je het lastig om onbekenden te benaderen en weet je niet hoe je zo’n contact kunt omzetten in een zakelijke kans?

Voor al deze obstakels bij het netwerken is er een oplossing: focus je op het creëren van waarde voor je gesprekspartner tijdens een netwerkgesprek. Op die manier geef je iets aan je gesprekspartner, en heeft hij of zij niet het gevoel heeft dat je iets wilt verkopen. Als je met deze insteek netwerkt, hoef je je ook niet bezwaard te voelen over het benaderen van iemand die je nog niet kent.

Mensen doen het liefst zaken met mensen die ze kennen, waarderen en vertrouwen. Als je deze strategie bij het voeren van een netwerkgesprek doelgericht inzet, dan is de kans groot dat slaagt. Laat je het aan het toeval over, dan is netwerken gewoon een verspilling van tijd.

___________________________________________

Zo maak je van ieder netwerkgesprek een succes

Door: Sander Klos – Business Accelerator®

___________________________________________

Ken je deze situatie? Je spreekt voor een netwerkgesprek af met iemand, omdat je denkt dat het nuttig kan zijn voor je bedrijf. Je maakt kennis, vertelt over en weer hoe het gaat met de business. Na een uur rond je het gesprek af en neem je afscheid. Eenmaal in de auto bedenk je dat je er niet in bent geslaagd je gesprekspartner je product of dienst aan te bieden of op één of andere manier bij je bedrijf betrekken. En dan vraag je je af wat je nu precies aan het netwerkgesprek gehad hebt. Volgende keer anders doen, maar hoe?

Veel ondernemers hebben moeite met netwerken of ze vinden dat het ze weinig oplevert. Ze vinden het moeilijk om zomaar onbekenden te benaderen en ze weten niet hoe ze een contact moeten omzetten in een zakelijke kans. En dat zijn allebei nogal belangrijke aspecten bij zakelijk netwerken.

Toch zijn er voorbeelden van ondernemers die het succes van hun bedrijf aan zakelijk netwerken te danken hebben. Wat is dan de gouden formule?

Voor een succesvol netwerkgesprek geldt één belangrijke regel: als je een succesvolle netwerker wilt zijn, dan is de beste werkwijze om vooral kansen te creëren en waarde te creëren voor je gesprekspartner.

Op die manier bied je tijdens een netwerkgesprek waarde aan je gesprekspartner, zonder dat deze het gevoel heeft dat je iets wilt verkopen. Op die manier hoef je je niet bezwaard te voelen over het benaderen van iemand die je niet kent. Daarbij gaat je gesprekspartner niet meteen in de verdediging. Ze denken niet direct dat je ze iets wil verkopen. Dat is overigens iets waar veel mensen niet van houden: dat ze iets krijgen opgedrongen waar ze niet om hebben gevraagd.

Op deze manier ben je dus niet bezig om je product aan iemand te verkopen. Je bent bezig om iemand te helpen in zijn business of zelfs persoonlijke doelen. Als je gesprekspartner merkt dat je eerste focus niet is om er iets uit te krijgen maar om iets voor ze te doen, dan is dat een positieve impuls voor het gesprek dat je aan het voeren bent en de zakelijke relatie die je nu juist wilt ontwikkelen.

Mensen willen nu eenmaal zaken doen 
met mensen die ze kennen, waarderen en vertrouwen

In de jaren dat ik een leidende rol had bij softwarebedrijven, zag ik dat veel verkopers veel professionele verkooptechnieken gebruiken om meer en vaker te verkopen. Ik probeerde hen dan te laten zien en begrijpen, dat ze eigenlijk helemaal niets hoefden te verkopen. Het enige wat ze hoefden te doen, was hun gesprekspartner te helpen om hun doel te bereiken. 

Omdat ik het zelf op die manier benaderde, gingen mijn eigen verkoopcijfers met sprongen omhoog, alhoewel ik zeker niet alleen voor de verkoop stond opgesteld. Omdat mijn eerste focus was om mensen te helpen krijgen wat ze willen, wilden ze ook zaken met me doen. Mensen willen nu eenmaal zaken doen met mensen die ze kennen, waarderen en vertrouwen.

Als je succesvol wilt zijn bij het geven van waarde aan je gesprekspartner, dan is het van cruciaal belang om zoveel mogelijk te weten te komen van de mensen binnen je netwerk. Door de kennis over de mensen in je netwerk te vergroten, kun je meer betekenen voor de mensen die je al hebt gesproken en voor de mensen die je nog gaat spreken.

De uitwisseling van deze informatie is natuurlijk tweerichtingsverkeer

Bij Business Network International leerde ik dat er vijf belangrijke aspecten die zijn die je tijdens een netwerkgesprek over je gesprekspartner te weten wil komen, als je echt een productieve netwerker wil zijn. Deze vijf aspecten zijn geen mysterieuze geheimen, het zijn zaken waar we iedere dag mee te maken hebben. Maar we besteden er vaak weinig aandacht aan, omdat we ons niet bewust zijn van de voordelen die we kunnen behalen door ze met anderen te delen en de waarde om ze van anderen te weten:

       1.    Wat zijn je doelen?

       2.    Wat heb je tot nu toe bereikt?

       3.    Welke interesses heb je?

       4.    Van welke netwerken maak je deel uit?

       5.    Welke vaardigheden heb je?

Als je deze elementen kent en ze tijdens een netwerkgesprek effectief gebruikt, dan kan je je relaties versterken, een sterke organisatie creëren en van betekenis zijn voor de mensen in je omgeving. 

De uitwisseling van deze informatie is natuurlijk tweerichtingsverkeer. Niet alleen zou je deze zaken over anderen te weten moeten komen, ook doe je er goed aan om dezelfde soort informatie over jezelf met hen te delen.

1. Doelen

Doelen zijn de financiële, zakelijke of persoonlijke doelstellingen die je nastreeft voor jezelf en voor de mensen die belangrijk voor je zijn. Ze kunnen te maken hebben met problemen die je wilt oplossen of met beslissingen die je wilt gaan nemen, hetzij op korte of lange termijn.

de beste manier om een ​​relatie op te bouwen, 

is door iemand te helpen om iets belangrijks te bereiken

Wat het ook is, het is erg belangrijk om je eigen doelen duidelijk en specifiek te maken wat belangrijk voor je is. Daarnaast is het ook van belang om tijdens een netwerkgesprek een duidelijk beeld te krijgen van de doelen van je gesprekspartner. 

Zoals ik al zei: de beste manier om een ​​relatie op te bouwen, is door te helpen iemand iets te bereiken dat belangrijk voor hem of haar is. Door je te informeren over welke doelen je gesprekspartner najaagt, kun je het beste nagaan op welke manier je ze daarbij kunt helpen.

Als je dat doet, zullen ze je zeker herinneren als je op jouw beurt hulp nodig hebt bij het bereiken van jouw eigen doelen. Sterker nog, vaak zal je zien dat mensen graag meteen iets voor je terug doen. Niet zozeer om een schuld te vereffenen, maar omdat ze je zijn gaan waarderen om wie je bent en wat je voor ze doet. Als je daar op een integere manier mee omgaat, dan kun je heel waardevol worden voor elkaar en zal jullie zakelijke relatie langdurige waarde hebben voor beiden.

2. Bereikte resultaten

Het beste inzicht in anderen vloeit vaak voort uit de wetenschap welke doelen ze hebben bereikt, welke projecten ze hebben voltooid, en dus wat ze hebben bereikt, zowel voor zichzelf en voor anderen. Prestaties zeggen vaak meer over een persoon dan een aantal intenties of attitudes.

Mensen praten graag over dingen waar ze trots op zijn. Betrek uw gesprekspartner van een netwerkgesprek in een ongedwongen conversatie en moedig ze aan om te praten over hun prestaties. Het delen van elkaars prestaties kan leiden tot onverwachte ontdekkingen, zoals een wederzijds belang of een zakelijke verbinding of relatie die gunstig voor jullie beiden zou kunnen zijn.

3. Interesses

Je interesses – de dingen die je graag doet, waar je het graag over hebt, meer van weet of over hoort – kunnen je helpen om te verbinden met anderen. Mensen zijn meer bereid om tijd door te brengen met degenen die hun interesses delen of iets over hen weten.

Interesse tonen bij netwerkgesprek

Photo courtesy of anieto2k(CC ShareALike)

Het kennen van de interesses van andere mensen maakt het makkelijker om hen te helpen. Laat ze in het netwerkgesprek ook weten wat jouw eigen interesses zijn. Als jij en je gesprekspartner veel dezelfde interesses delen, dan zal het je relatie versterken. Vergeet daarbij niet dat je passies je meest belangrijke interesses zijn. Een passie is iets wat je heel graag doet, iets wat je de hele dag door kan doen zonder aanmoediging of beloning.

4. Netwerken

Een netwerk is een formele of informele groep die bestaat uit organisaties, instellingen, bedrijven of individuen, waar je mee verbonden bent voor zakelijke of persoonlijke redenen. De meeste mensen uit het bedrijfsleven hebben een breed netwerk van contacten. De vraag is, hoe goed zij die contacten onderhouden?

Ieder van ons heeft bronnen in overvloed 

die we echter doorgaans niet effectief benutten

Er is een oud gezegde dat luidt: “Het is niet wat je kent, maar wie je kent.” Ik geloof dat het niet ‘wat je weet’ of ‘wie je kent’ – maar ‘hoe goed je ze kent’ dat een verschil maakt. Ieder van ons heeft bronnen in overvloed die we echter doorgaans niet effectief benutten.

Elk lid van je netwerk maakt op zijn beurt weer deel uit van een aantal andere netwerken. Elk van je toekomstige gesprekspartners is aangesloten, direct en indirect, met honderden, zelfs duizenden mensen die je niet kent. Als je voor jezelf toegang kunt verschaffen tot deze netwerken via je bestaande netwerk van contacten en deze netwerken zou inzetten voor je business, dan kun je je rendement op de investering in het zakelijk netwerken aanzienlijk verhogen.

5. Vaardigheden

Hoe meer je weet over de talenten, vaardigheden en ervaring van de mensen in je netwerk, hoe beter je bent in het vinden van competente en betaalbare diensten voor jezelf of iemand die je hulp nodig heeft. 

Denk er ook goed over na wat je zelf goed doet en identificeer de speciale vaardigheden die je hebt, vaak zie je dat business owners via hun speciale vaardigheden interessante contacten opdoen om ergens te spreken of in een bestuur of denktank plaats te nemen. De uitwisseling van deze informatie tijdens het netwerkgesprek helpt eveneens om je zakelijke relaties te laten groeien.

Het vastleggen van je netwerk

Er zijn verschillende manieren om informatie over deze vijf thema’s te verzamelen binnen je netwerk. Om dit goed te doen, moet je niet alleen binnen het netwerkgesprek maar ook daarbuiten luisteren, observeren, vragen stellen, geschreven materiaal beoordelen, de pers volgen, anderen vragen en natuurlijk je kennis delen met anderen.

Het is een goed idee om een register bij te houden. Anders is het mogelijk dat je belangrijke informatie vergeet. Gebruik de een spreadsheet of database om de feiten vast te leggen die je hebt geleerd over je belangrijkste contactpersonen.

Breng met netwerkgesprekken meer tijd door met de mensen die je al kent, in het bijzonder met degene die je nog beter wilt leren kennen. Concentreer je op het leren van deze vijf essentiële aspecten – hun doelen, prestaties, interesses, netwerken en vaardigheden. Vind overlappende gebieden van kennis en interesse. Zorg ervoor dat je dezelfde soort informatie teruggeeft. Hoe meer ze weten over jou en je bedrijf, hoe sneller je naam te binnen schiet als de gelegenheid zich voordoet waarbij je producten, diensten, kennis, vaardigheden of ervaring een rol zou kunnen spelen.

Tenslotte….

Bedenk: de beste werkwijze is om in een netwerkgesprek vooral kansen te creëren en waarde te creëren voor je gesprekspartner. Mensen willen nu eenmaal zaken doen met mensen die ze kennen, waarderen en vertrouwen.

En zeg nou zelf, wat geeft het beste gevoel op de terugweg van uw afspraak, toch dat je iemand concreet vooruit hebtt kunnen helpen in zijn leven of zijn business?

Op uw acceleratie,

Sander Klos – Business Accelerator®  

“Create a new version of your dream”

PS. Deel dit artikel met uw Facebook vrienden en -volgers, LinkedIn contacten, Twittervolgers en Google+ circles via de share knoppen, zodat uw netwerk ook voordeel heeft van deze blogpost

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube
Pin It

» Acceleratie, Leiderschap, Schaalbaarheid » Zo maak je van ieder...
On November 7, 2016
By
,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

« »