Efficiënte planning voor ambitieus resultaat

 
Efficiënte planning

Van persoonlijke goede voornemens tot bedrijfsbudgetten van miljoenen euro’s voor het nieuwe jaar: de periode van plannenmakerij is weer in volle gang. Een nuttige bezigheid, tenminste… als je je planning in de goede volgorde en efficiënt aanpakt. Plan je een beetje uit de losse pols, dan is dat misschien een vermakelijke bezigheid, maar het leidt niet tot resultaat.

Doel

Een goede planning begint met een duidelijk doel voor ogen. Als het jouw wens is om je bedrijf te laten groeien, dan heb je voor het nieuwe jaar waarschijnlijk grootste plannen. De motor van versnelde bedrijfsgroei is groei in je omzet en winst. Dus misschien heb jij wel een verdubbeling van je omzet gepland, of een verveelvoudiging van je winst. Wat je doel ook is, zorg dat het concreet is, uitgedrukt in euro’s.

Strategieën

Om een planning te kunnen maken is een duidelijk doel alleen niet voldoende. Je wilt ook in grote lijnen weten welke route tot het behalen van je doelen moet leiden, kortom welke strategieën je gaat implementeren. Welke marketingstrategieën bijvoorbeeld passen het best bij jouw markt, jouw bedrijf en product of dienst? Op welke manier ga jij je verkoop vormgeven? Hoe zorg jij voor meer bekendheid van jouw merk in de markt?

Planning

Heb je je doelen duidelijk en heb je gekozen voor de strategieën die je wilt volgen, dan heb je de basis gelegd voor een planning die tot het door jou gewenste resultaat leidt.

Jaarplanning

Stel, je hebt voor de komende 12 maanden ambitieuze doelen gesteld voor jouw business en je hebt gekozen welke strategieën je gaat hanteren om deze doelen te bereiken. Dan is nu het moment aangebroken om alle acties die gedaan moeten worden om deze doelen te behalen op een rijtje te zetten en in te plannen.

Bijvoorbeeld, je hebt een nieuwe dienst ontwikkeld die inspeelt op een behoefte van je bestaande klanten, waarmee je je klanten enorm kunt helpen en waarmee je je omzet met 20% kunt verhogen (doel).

Je weet uit ervaring dat je je klantenbase goed moet informeren over jouw nieuwe dienst om je klanten zover te krijgen dat ze een bestelling plaatsen. Je hebt besloten dat je je klanten via je blog en via webinars op de hoogte wilt brengen (strategie).

In je jaarplanning neem je nu op hoeveel blogs je wilt publiceren en wanneer deze moeten verschijnen. Ook bepaal je in je planning hoeveel webinars je wilt houden, wanneer, en in grote lijnen waar de webinars over moeten gaan.

Zo plan je voor elk doel en elke strategie in wat er de komende 12 maanden moet gebeuren om tot het beoogde resultaat te komen. Nu wordt ook duidelijk welke kennis, ervaring en menskracht er nodig is om alle acties uit te voeren. Waarschijnlijk wordt het je duidelijk dat je je team hard nodig hebt om alles voor elkaar te krijgen en begint zich af te tekenen wie waarvoor opgelijnd zou moeten worden.

Kwartaalplanning

Als je nu weet wat je over 12 maanden bereikt wilt hebben, dan knip je nu al die activiteiten op in vier stukken van 3 maanden. Wat moet er aan het eind van elk kwartaal gedaan zijn?

Even terug naar ons voorbeeld van hierboven. Je hebt besloten om via je blogs te communiceren met je klantenbase. Elke 2 weken een blog leek jou een goede frequentie. Dit betekent dat je zes blogs per kwartaal moet (laten) schrijven. Voor de webinars heb je gepland om elke 6 weken een webinar te doen, dat zijn twee webinars per kwartaal.

Van een redelijk algemene planning voor het jaar zie je nu al dat het veel concreter wordt. Voor het komende kwartaal weet je vrij precies wat je te doen staat, nl. zes blogs en twee webinars. Check!

En vergeet niet in je planning op te nemen wie wat doet. Je zou de eerste ondernemer niet zijn die niet per se een begenadigd schrijver is en dus aan iemand anders het schrijven van een blog moet overlaten. En het is ook wel heel prettig als iemand alle technische aspecten van het geven van een webinar voor zijn of haar rekening neemt, zodat jij je kunt concentreren op de inhoud.

Maandplanning

Nu word je nog preciezer. Wat betekent jouw kwartaalplanning voor de planning per maand? Nou, in het voorbeeld is dat vrij eenvoudig; aan het eind van de maand moet je twee blogs hebben gepubliceerd. En één webinar achter de rug en één in de voorbereiding.

Nu wordt het ook zaak om je in de nitty-gritty details te begeven. Want wat is er voor nodig om die blogs te publiceren en de webinars te doen? Je brengt nu in kaart wat er allemaal voor moet gebeuren: de blogs moeten worden geschreven, ze moeten op de website worden geplaatst, misschien moet er nog een afbeelding bij worden gemaakt. Als je je klanten op de hoogte wilt brengen dat je een nieuw blog hebt gepubliceerd, dan moet je dat met ze communiceren.

Voor je webinars moet er een systeem worden gekozen waarmee je webinars kunt doen, er moet een presentatie worden voorbereid, je staat voor de keuze om wel of geen interactie te faciliteren met je deelnemers, je klanten moeten uitgenodigd worden en ga zo maar door.

Duizelt het je al?

Dan is het maar goed dat je er in deze planningsfase over nadenkt en het vastlegt. Als je dit allemaal in het moment dat het moet gebeuren had moeten bedenken, dan is de kans aanwezig dat je behoorlijk wat missers zou maken.

BA-blog-27-1200x627-img-2.jpeg

Weekplanning

Je weet nu wat je te wachten staat voor de komende maand. Nu maken we het nog concreter, in een weekplanning.

In je weekplanning staan de acties die gedaan moeten worden om, om bij het voorbeeld te blijven, je blogs op tijd klaar te hebben en het aankomende webinar te geven. Maak duidelijk in je plannen welke acties echt klaar MOETEN zijn, de zogenaamde drop-deadlines, omdat als ze dat niet zijn de hele boel in het water valt.

Je doet er ook goed aan om een overleg in te plannen, zodat je eens per week met alle betrokkenen afspreekt dan wel afstemt dat alles wat moet gebeuren ook daadwerkelijk gebeurt.

Dagplanning

Nu komt het aan op een to do lijst per dag, voor iedereen die betrokken is bij de actuele acties. Belangrijk om die to do lijsten van verschillende mensen op elkaar af te stemmen, zodat zaken in de juiste volgorde worden opgeleverd.

Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende manieren om met time management om te gaan. Sommige mensen beginnen gewoon bovenaan de to do lijst en werken hem systematisch af totdat de laatste taak gedaan is. Andere mensen hakken hun dag in blokken en doen per blok een ander soort taken, een blog schrijven bijvoorbeeld, een blok vragen van klanten beantwoorden, een blog overleggen, een blok klanten bellen, etc.

Je doet er goed aan om een manier van werken op een dag te kiezen die bij je past; waarbij je het prettigst voelt én waarbij je het meest productief bent.

Nou ja, en dan is het alleen nog maar een kwestie van doen!

Nou hoor ik sommige ondernemers al verzuchten “Pffff, dat is wel erg veel gepuzzel, ik ga veel liever meteen aan de slag!” en dat gevoel is mij niet helemaal vreemd. Maar toch… Hoe duidelijker je planning, hoe productiever jij en je team worden.

En je wordt in de loop van de tijd ook steeds wijzer over of je plannen werken of niet. Dat geeft je heel veel informatie om op te sturen.

En met stip het beste van zo’n strakke planning is dat zowel het werk dat je te doen staat áls de resultaten die je ermee behaalt voorspelbaar worden. Stel je voor: dan zie je ineens dat elk blog dat je schrijft 8 geïnteresseerde klanten oplevert, en elk webinar 10 afspraken voor een sales call. Bijvoorbeeld. Zou dat niet top zijn?

Plannen dus!

Oh, en heb je je agenda voor je?

Reserveer dan 3 en 4 februari 2022 alvast voor het eerste Scaleup Bootcamp van het nieuwe jaar!

Het Scaleup Bootcamp is gemaakt voor ambitieuze groeiers ongeacht product, grootte, markt of sector. In het Scaleup Bootcamp maak je diepgaand kennis met de microstrategieën uit het Business Accelerator Groeiprogramma. Welke microstrategie mag echt niet ontbreken in jouw groeiplan? Welke groei is er voor jou haalbaar? Je gaat direct aan de slag om het in jouw bedrijf toe te passen. Zo leveren we jou de kickstart voor een succesvol 2022.

Een fractie van wat je zult leren op het Bootcamp:

✔ hoe je jouw omzet substantieel laat stijgen door een unieke en bewezen marketingstrategie die vrijwel niemand kent

✔ welke ondernemers mindset voor groei essentieel is

✔ de beste groeistrategie en de de volgende stap is in de ontwikkeling van jouw bedrijf

✔ hoe je makkelijk versneld kunt groeien en extra financiering kunt aantrekken

✔ hoeveel jouw bedrijf nu waard is en waard kan worden

✔ hoe je de concurrentie voor kan blijven door jouw onderscheidend vermogen sterk te vergroten

✔ welk rekenmodel ten grondslag ligt aan exponentiële groei

✔ hoe je nieuwe verdienmodellen aan je bestaande business kunt toevoegen

✔ kortom, hoe je meer klanten aantrekt die meer bij je kopen over langere tijd.

Zie je het voor je? Even een time-out van de dagelijkse werkdruk; tijd om AAN je bedrijf te werken in plaats van IN je bedrijf. Twee dagen voor jezelf, vol inspiratie waardoor je op een nieuwe manier naar je bedrijf gaat kijken én de handvatten om mee aan het werk te gaan.

Geen stoffige lezingen, maar intensieve en interactieve presentaties en business cases. En niet alleen dat, je gaat direct aan de slag met verkregen inzichten. Om zo de verbeteringen in je bedrijf te bepalen.

Je hebt uitvoerig de mogelijkheid om in contact te komen met andere ondernemers, die mogelijk voor dezelfde uitdagingen staan als jij. Zo heb je de kans om andere ondernemers te ontmoeten die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan jouw onderneming.

Interessant voor je? Meld je dan hier aan!