Leiderschap: leiderschap waarover eigenlijk?

 
Leiderschap

Over leiderschap valt heel veel te zeggen, er zijn veel facetten die de moeite waard zijn te onderzoeken en je in te ontwikkelen. 

In dit blog kijken we naar een basiselement van wat leiderschap eigenlijk is. En dat gaat niet over het leiden van anderen, het motiveren en het inspireren van teams e.d., maar over de interactie tussen jou en je omgeving. De manier waarop je reageert op wat er om je heen gebeurt, bepaalt de mate van invloed die je hebt op je omgeving.  

Als ondernemer bepaalt jouw vermogen tot adequaat reageren het succes van je bedrijf.

Over leiderschap wordt veel gesproken. Over visie formuleren, doelen bepalen, strategie en richting kiezen, motiveren en inspireren… over het leiden van anderen en het beste in mensen naar boven halen. Ondanks dat al deze zaken zeker relevant zijn in het kader van leiderschap, gaan ze voorbij aan de basis van leiderschap. 

Leiderschap begint bij wie je bent en hoe je reageert op je omgeving. Of je zou ook kunnen zeggen dat het gaat over wie je bent en hoe jij invloed uitoefent op jouw leven én op de levens van anderen. 

Dan hebben we het over authentiek leiderschap, vanuit jou, in contact met de buitenwereld. 

In dit blog gaan we op onderzoek uit naar wat dat dan betekent, dat reageren op je omgeving en welke mogelijkheden je daarin hebt.

Leiderschap begint bij wie je bent en hoe je reageert op je omgeving. En dan vooral hoe je reageert op problemen die je ervaart in je omgeving. Wanneer alles van een leien dakje gaat, is het gemakkelijk om in verbinding te zijn met de mensen om je heen: je klanten, medewerkers, leveranciers. Problemen die zich voordoen geven je de kans om te kiezen voor een reactie die jou en de problematische situatie dient… of niet.

Problemen ontstaan wanneer de realiteit van je omgeving er anders uit ziet dan je had verwacht, wanneer er dingen gebeuren die je niet zag aankomen óf dat er dingen níet gebeuren die je wel had verwacht.

Een uiterst relevant voorbeeld is de hele situatie rondom Covid-19. De wereld waarin jij zakendoet verandert momenteel continue, doordat maatregelen veranderen en daarmee het gedrag van anderen: prospects, klanten, leveranciers, Je verwachtingen zoals je die voordien had kun je wel overboord gooien.

Voor sommige bedrijven zijn de veranderingen enorm en vraagt het veel van je creativiteit en ondernemerschap om het hoofd boven water te houden. Andere bedrijven merken weinig veranderingen, maar moeten wel mee blijven bewegen om in bedrijf te blijven. Voor weer andere bedrijven zijn de veranderingen uiterst gunstig, en ook zij moeten zich aanpassen om succesvol te blijven.

Maar er zijn ook heel alledaagse voorbeelden. Bijvoorbeeld: Je zakenpartner vraagt je wel om jouw input, maar jouw ideeën worden vervolgens niet geïmplementeerd en ze verdwijnen uit beeld. Je baalt daarvan en voelt je niet gewaardeerd. Blijkbaar is je verwachting dat jouw input op waarde wordt geschat en in actie wordt omgezet. Deze verwachting komt niet uit.

Of de eigenaar van het pand naast jouw kantoor zet zijn auto steeds zó neer dat jouw klanten de ingang van je kantoor niet kunnen zien, enorm moeten zoeken en gestresst bij je binnen komen. Je vindt dit heel vervelend. Blijkbaar verwacht je dat je buurman rekening met je houdt en zijn auto ergens anders neerzet waar niemand er last van heeft. Ook deze verwachting wordt niet waargemaakt.

Kort gezegd is er een aantal reacties mogelijk ten aanzien van de problemen die je tegenkomt in je omgeving. Ik wil je van te voren waarschuwen dat de onderstaande opsomming je mogelijk kinderlijk logisch en simpel voorkomt, met het risico dat je het afwijst. Doe dat niet! Houd een open mind en ga eens bij jezelf na hoe jij reageert in verschillende situaties en welk effect je met jouw reacties sorteert. 

Je kunt er je vermogen om problemen op te lossen en je manier van met anderen omgaan een flinke impuls mee geven! 

Daar komen ze, de manieren om met problemen om te gaan:

Klagen

Je ventileert je verhaal. Je vertelt je verhaal aan een ander om je hart te luchten. Dit kan soms heerlijk opluchten, dat is het voordeel. Er kleeft echter een groot nadeel aan klagen: je lost het probleem er niet mee op. Het probleem blijft bestaan en de energie die je stopt in het klagen erover houdt het probleem nog steviger in stand. Een bijkomend nadeel is dat klagen negativiteit veroorzaakt. En negativiteit maakt dat je energie verliest, dat je zelfvertrouwen en eigenwaarde afnemen en dat je je domweg minder happy voelt.

En dan hebben we het alleen nog maar over wat het met jou doet. Je kunt je voorstellen dat wanneer je binnen je bedrijf klaagt, tegen je zakenpartner of tegen een medewerker, dat je daarmee als het ware anderen besmet met je geklaag en je een cultuur van negativiteit kweekt. Geen enkel bedrijf is daarbij gebaat. 

Observeer jezelf maar eens een tijdje. En vind, de keren dat je merkt dat je klaagt, een alternatief om in plaats van negativiteit een positieve houding te bevorderen. Van jezelf en daarmee ook van anderen. 

BA-blog-15-1080x720-img-2 2.jpeg


Een ander de schuld geven

Je kunt ook de schuld of de verantwoordelijkheid voor een probleem dat je ervaart bij een ander neerleggen. Dan ben je er maar vanaf. Mwah. Niet echt, hè? Want zodra je de schuld bij de ander hebt neergelegd, ga je zitten wachten tot de ander het probleem oplost. En is de kans groot dat je in de klaagmodus terechtkomt als de ander dat niet doet.

Het punt is dat of de schuld nou bij een ander ligt of bij jou, het is jouw verantwoordelijkheid om jouw probleem op te lossen. Neem je die verantwoordelijkheid niet, dan maak je jezelf het slachtoffer. En daar schiet je niets mee op.

Weggaan

Je kunt ook besluiten uit de omgeving te stappen waar het probleem zich voordoet. Dit is een oplossing die vaak niet zo positief wordt gezien. Het wordt eerder gezien als opgeven. En opgeven is geen optie! 

Voor veel mensen is het belangrijk om er alles aan te doen om een bepaalde situatie te verbeteren. Of dit nu de samenwerking met je team, de zakelijke relatie met een leverancier of de relatie met je buren, je partner, je kinderen of wat dan ook is. En dat is ook logisch, er staat vaak veel op het spel. Je wilt alle mogelijke manieren uitproberen om het probleem op te lossen. 

En toch kan er dan een moment komen dat je besluit dat je door je opties heen bent. En dat het probleem onoplosbaar lijkt te zijn. Dan kan het zijn dat de beste oplossing is om weg te gaan.

Voordeel van weggaan is dat je geen last meer hebt van het probleem. 

Een mogelijk nadeel (en de kans erop is zeer reëel) is dat je in een volgende situatie tegen hetzelfde probleem aan loopt. Dat betekent dat je nog wat te leren hebt over het gebied waarin het probleem zich afspeelt en dit heeft vrijwel altijd te maken met je onderliggende mindset (gedachten en overtuigingen). Hierin te veranderen vraagt een flinke dosis eerlijkheid naar jezelf en een bereidheid tot zelfreflectie.


Accepteren

Je accepteert dat de situatie zo is als hij is. Je strijdt er niet meer tegen en legt je er bij neer. Het voordeel hiervan is dat je geen energie hoeft te besteden aan een oplossing en je kunt je dus focussen op andere dingen die belangrijker zijn. Het kan soms ook zo werken dat juist doordat je je niet meer verzet tegen het probleem er zich ineens een oplossing aandient. 

Het nadeel is dat het probleem blijft bestaan. Ondanks dat je je het accepteert en je er verder niet mee bezig houdt, kan het ergens toch energie van je blijven vragen. Dan heb je een energielek gecreëerd voor jezelf.


Er iets aan doen

Je identificeert het probleem en gaat manieren zoeken om het op te lossen. Je komt in actie. Voordeel hiervan is dat je mogelijk van het probleem af bent. Je hebt niet de garantie dat je de oplossing voor het probleem in een keer vindt, maar met wat tweaken en tunen is de kans groot dat je het probleem de wereld uit helpt. Bijkomend voordeel is dat je je goed voelt over jezelf omdat je de touwtjes in handen neemt. 

Een mogelijk nadeel is dat je pogingen om het probleem op te lossen niet lukken en dan blijf je zitten met het probleem en wellicht een gevoel van falen. Dit klinkt als ‘ja, dat is geen optie’ voor je, maar voor veel mensen is de angst om te falen zo’n groot obstakel dat ze er al helemaal niet aan beginnen. 

Een oplossing hiervoor is om het niet alleen te doen. Vraag om hulp, van mensen die aanvullende competenties hebben. Op die manier addresseer je ook die onzekerheden die jij wellicht hebt, maar die anderen niet hebben en ben je in staat snel het probleem op te lossen.


Hoe?

Als ondernemer zul je vaak kiezen voor ‘er iets aan doen’, om je problemen op te lossen. Je bedrijf maakt weinig kans wanneer je niet bereid bent om steeds weer nieuwe oplossingen te bedenken voor de vraagstukken die je tegenkomt. 

Of het nu gaat om meer klanten te werven of je klanten te behouden gedurende lange tijd, of om de productiviteit van je medewerkers te vergroten of te voorkomen dat je overwerkt raakt, of het automatiseren van taken die nu handmatig worden gedaan en het ontwikkelen van assets binnen je bedrijf, of het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten, wanneer je deze zaken aanpakt geef je je bedrijf steeds weer een nieuwe groei-impuls. 

Het is onze missie om ondernemers zoals jij te helpen om je bedrijf versneld te laten groeien, in welke fase van bedrijfsontwikkeling jij je ook bevindt. We helpen je om de meest efficiënte reactie te geven op problemen die zich aandienen, én om je bedrijf zó op te bouwen dat je veel problemen voorkomt.

Scaleup Bootcamp

Het is kort dag, maar als jij serieus aan de slag wilt met het verstevigen van je business en het versnellen van je bedrijsgroei, of je wilt handvatten krijgen om in deze tijd overeind te blijven met je bedrijf, dan nodig ik je graag uit om deel te nemen aan het gratis Scaleup Bootcamp - dé groeiboost voor ondernemers.

Tijdens dit opwindende event ga je samen met ons en andere ambitieuze ondernemers twee volle dagen concreet aan de slag met de groei van je bedrijf.

Je krijgt inzicht hoe je ervoor staat met je bedrijf én als ondernemer. We laten je zien wat er mogelijk is; dat ook jij versneld kunt groeien en hoe je dat doet. Je leert strategieën op het gebied van Marketing en Sales, waarvan je achteraf zult zeggen “Had ik dat maar veel eerder geweten, het is zo logisch!”.

Een greep uit wat er te halen valt uit het Scaleup Bootcamp:

✔ welke ondernemers mindset voor groei essentieel is
✔ hoe je jouw schaalbare leiderschap ontwikkelt
✔ hoe je jouw omzet verdubbelt door een unieke en bewezen marketingstrategie die vrijwel niemand kent
✔ de beste groeistrategie en de de volgende stap in de ontwikkeling van jouw bedrijf
✔ hoe je makkelijk versneld kunt groeien en extra financiering kunt aantrekken
✔ hoeveel jouw bedrijf nu waard is en wat het waard kan worden
✔ hoe je de concurrentie voor kan blijven door jouw onderscheidend vermogen sterk te vergroten
✔ welk rekenmodel ten grondslag ligt aan exponentiële groei
✔ hoe je nieuwe verdienmodellen aan je bestaande business kan toevoegen.

Je krijgt de exacte groeiformule gepresenteerd en een bewezen stappenplan dat van toepassing is op de groei van elk type bedrijf - dus ook die van jou!

Je kunt LIVE of ONLINE deelnemen, aan jou de keuze wat het beste voor je werkt.

Klinkt goed? Klik dan hier en verzeker je van jouw plek bij het volgende Scaleup Bootcamp!