Maak leiding geven gemakkelijk: evalueer elk kwartaal

 
kwartaal evaluatie

Nog even en dan is het jaar alweer ten einde. Tijd om het hoofd weer even boven water uit te steken en te evalueren hoe dit jaar is verlopen. Evalueren aan het einde van het jaar is bij MKB bedrijven vaak wel gebruikelijk. Evalueren aan het einde van elk kwartaal is niet zo vaak de gewoonte.

Als het géén standaard activiteit is in je business om elk kwartaal te evalueren, dan doe je er goed aan om dit in te richten in jouw bedrijf: om samen met je team te gaan evalueren - terugblikken en vooruitkijken. 

Hoe je dit proces vereenvoudigt en tegelijkertijd het leiding geven aan je bedrijf vergemakkelijkt, lees je in dit blog.

Doelgericht

Het jaar is bijna voorbij. Je bent 12 maanden druk bezig geweest, je teamleden ook en de waan van de dag (en de hectiek van dit jaar in het bijzonder) heeft naar alle waarschijnlijkheid de doelgerichtheid van het begin van het nieuwe jaar naar de achtergrond verdrongen.

Het is de hoogste tijd om even afstand te nemen van die waan van de dag om te kijken waar je nu staat met je bedrijf, waar je vanaf dit punt naar toe wilt en hoe je dat wilt bewerkstelligen.

Dit klinkt waarschijnlijk heel logisch voor je, maar toch blijken veel MKB ondernemers dit niet of nauwelijks te doen. In grote bedrijven daarentegen bestaat er vaak een vaste structuur waarmee wordt teruggekeken en vooruitgeblikt. Per kwartaal, maandelijks, wekelijks.

Uiteraard wil je niet je kostbare tijd verspillen aan eindeloos vergaderen, maar het is wél waardevol om een deel van je kostbare tijd te besteden aan het overzichtelijk maken van al je activiteiten en de resultaten ervan en dat te bespreken met je team. Om op basis van je bevindingen vervolgens nieuwe doelen te stellen voor de komende periode.

Lees hieronder verder.


Het is tijd voor een nieuw idee over bedrijfsgroei dat past bij ondernemers die vooruit kijken.

Het Business Accelerator whitepaper vertelt over ons nieuwe idee over bedrijfsgroei en toont je hoe jij jouw ambitie waar kunt maken. Hoe je dit doet? Door eerst te systematiseren, dan te schalen en dan de resultaten daarvan te benutten.

Dat doe -en kan! - je zelf. Zo maak je groei systematisch en kom je fundamenteel verder. Zo simpel is het.


Systeem

Wat je vaak ziet gebeuren, is dat er wel wordt geëvalueerd, maar incidenteel, een beetje naar gelang het humeur van de bedrijfseigenaar. Als er tijd voor is.

Het eerste probleem hiervan is dat het initiatief voor evaluatie zo blijft in handen van jou als ondernemer/bedrijfseigenaar. Het is jouw verantwoordelijkheid dat het gebeurt en dat jij het niet vergeet te regelen.

Het tweede probleem ligt in het verlengde van het eerste probleem: jouw medewerkers zijn niet of nauwelijks betrokken bij de voortgang van activiteiten en resultaten binnen jouw bedrijf. Zij zouden veel meer initiatief kunnen nemen, ze zouden zelf hun voortgang kunnen monitoren en dan ook bijsturen waar nodig. Zo kan er veel meer snelheid komen in de activiteiten van het team en ben jij niet steeds nodig om de boel aan de gang te houden.

Leiding geven wordt een stuk gemakkelijker wanneer je systemen inzet in je bedrijf. Met systemen kunnen allerlei processen worden geoptimaliseerd, geautomatiseerd, versneld en vergemakkelijkt.

Door een systeem in te richten voor het managen van de voortgang van alle activiteiten in je bedrijf, inclusief regelmatig terugkerende evaluatiemomenten, hoef jij persoonlijk veel minder tijd te besteden aan leiding geven. Je team gaat zelf leiding geven aan hun inzet en activiteiten binnen dit proces.

Een dergelijk systeem inrichten is niet moeilijk, maar het vraagt wel dat je de initiële stappen met aandacht zet en het vervolgens overdraagt aan je team.

Een paar belangrijke zaken om een dergelijk systeem van de grond te krijgen:



Commitment

Maak een tijdschema en plan de evaluatiemeetings voor het hele jaar in. Of maak iemand binnen je team die goed is in plannen en managen verantwoordelijk voor het inplannen van de meetings.

Binnen Business Accelerator staat de eerstvolgende kwartaalmeeting in de agenda van alle teamleden en wordt er door iedereen op zijn of haar manier naar toegeleefd.

Ik ben persoonlijk erg van het terugblikken en vooruitkijken en doe dat wekelijks en maandelijks voor mij privé, en ik kijk er steeds ontzettend naar uit om ook met het hele team een evaluatie te doen van het kwartaal dat achter ons ligt. Zodat we weten hoe we ervoor staan en waar we naar toe bewegen.

evalueren


Vaste vorm

Volg in elke evaluatiemeeting steeds dezelfde aanpak. Presenteer dezelfde resultaten (omzet, winst, nieuwe ontwikkelingen), beantwoord dezelfde vragen met elkaar (wat ging er niet/wel goed?, verzamel dezelfde input (wat hebben we geleerd?, tevredenheid van het team, etc.).

Door steeds dezelfde input te verzamelen, kun je na verloop van tijd ook goed zien wat de ontwikkelingen in de tijd zijn. Wanneer je elk kwartaal de vraag stelt “Wat ging er niet goed?” en er komt meerdere keren hetzelfde antwoord, dan is dat een duidelijke indicatie dat er op dát punt iets moet veranderen.

Wanneer je de omzet per kwartaal vastlegt en met elkaar vergelijkt, komt er een beeld tevoorschijn waarop je je kunt baseren bij het nemen van beslissingen over verkoop.

Minimaliseer discussies door inhoudelijk kort en to-the-point te zijn.


Voorbereiding

Het hele team kan zich goed voorbereiden door duidelijke vragen (door jou of de eigenaar van de meeting aangedragen) voor zichzelf te beantwoorden. Deze antwoorden vormen de basis voor de meeting.

Naast de inhoudelijke voorbereiding bereik je het beste resultaat wanneer je ook over de vorm van de meeting heel duidelijk bent. Zaken als hoelang de meeting duurt, waar de meeting is, wie de voorzitter is, etc. Kortom, wat zijn je verwachtingen ten aanzien van de deelname van je teamleden? Wie doet wat?


Focus

Volg de agenda van je meeting!

Het werkt goed om te starten met een korte inleiding over het grotere plaatje van wat er is gebeurd in het afgelopen kwartaal binnen het bedrijf, om vervolgens puntsgewijs door alle onderwerpen heen te gaan.

Geef iedereen de gelegenheid om input te geven. Houd wel de focus scherp door bijvoorbeeld een maximaal aantal minuten per persoon te geven en dat ook bij te houden. Een irritant belletje aan het eind van een 5-minutenperiode werkt zeer bevorderend voor de efficiency.


Verantwoording

Je kunt je team pas vragen om verantwoording af te leggen voor hun acties en resultaten wanneer je heel duidelijke gegevens hebt waarop je je baseert.

Een planning waarin staat wie wat doet en waar het toe moet leiden, is een prachtig uitgangspunt voor een evaluatiemeeting. Vergeet ook niet om jouw acties en resultaten in een dergelijke planning op te nemen en rapporteer ook over jouw voortgang.


Echt elk kwartaal

Misschien ken je dit wel: je hebt aan het einde van het jaar geëvalueerd en doelen gesteld voor het nieuwe jaar. Je bent aan de slag gegaan en het is al wéér december voordat je eens naar je evaluatiepunten en je doelen kijkt. Er blijkt een gat te zitten tussen wat je van plan was en wat je hebt gerealiseerd. Wanneer je eerder had bijgestuurd, had je waarschijnlijk betere resultaten gezien.

Dat is het grote voordeel van evalueren in korte cycli, minstens per kwartaal. Maar misschien werkt het in jouw business om per maand te evalueren. Subteams kunnen zelfs per week evalueren.

Kortere cycli van terugblikken en vooruit kijken zorgen ervoor dat je de vinger écht aan de pols houdt en snel kunt schakelen wanneer dat nodig is.


Tot slot

Ik weet dat er veel ondernemers zijn die niet zoveel op hebben met het managen van hun team. Een veelgehoorde uitspraak is “Ik ben een ondernemer, geen manager!”. Ondernemers willen vaak innoveren, initiëren en bouwen aan iets moois en waardevols en toch liever niet of zo min mogelijk managen, leiding geven en vergaderen.

Toch maak je het jezelf veel gemakkelijker om je bedrijf te managen wanneer je met vaste regelmaat terugblikt en vooruit kijkt. Een systeem om de voortgang van alles wat binnen je bedrijf gebeurt te bewaken en op gezette tijden te evalueren neemt je veel gedoe uit handen en draagt bij aan het solide bouwen van jouw bedrijf.


Nieuwe strategieën om jouw doelen in 2022 te behalen

Heb je grote plannen voor het komende jaar en wil je zo efficiënt mogelijk aan de slag om ze in de praktijk te brengen?

Doe dan mee met het Scaleup Bootcamp van 3 en 4 februari 2022. Het Scaleup Bootcamp is gemaakt voor ambitieuze groeiers ongeacht product, grootte, markt of sector. In het Scaleup Bootcamp ontdek je wat je precies moet doen gestructureerd en voorspelbaar te groeien. Je ontvangt de exacte formule en de bewezen microstrategieën die, wanneer je ze op de juiste wijze implementeert, leiden tot versnelde bedrijfsgroei.

Een fractie van wat je zult leren in het Bootcamp:

✔ welk rekenmodel ten grondslag ligt aan exponentiële groei

✔ hoe je jouw omzet substantieel laat stijgen door een unieke en bewezen Amerikaanse marketingstrategie die maar weinigen kennen

✔ welke ondernemers mindset voor groei essentieel is om succesvol te zijn

✔ de beste groeistrategie die de volgende stap is in de ontwikkeling van jouw bedrijf

✔ hoe je door systematisch te groeien gemakkelijk extra financiering kunt aantrekken

✔ hoeveel jouw bedrijf nu waard is en wat het waard kan worden

✔ hoe je de concurrentie voor kan blijven door jouw onderscheidend vermogen sterk te vergroten

✔ hoe je nieuwe verdienmodellen aan je bestaande business kunt toevoegen.

Geen stoffige lezingen, maar intensieve en interactieve presentaties en business cases. En niet alleen dat, je gaat direct aan de slag met het aangereikte materiaal. Om zo de verbeteringen in je bedrijf te bepalen en toe te passen.

Je hebt uitvoerig de mogelijkheid om in contact te komen met andere ondernemers, die mogelijk in dezelfde fase zitten als jij. En je hebt de kans andere ondernemers te ontmoeten die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan jouw onderneming.

Interessant voor je? Meld je dan hier aan!