Meer klanten die meer kopen over langere tijd

 
Meer klanten die meer kopen over langere tijd

Meer klanten die meer kopen over langere tijd. Dat is toch wel de wens van elke ondernemer. Want als je meer klanten aantrekt, die meer kopen gedurende een langere periode, dan levert dat je meer omzet op. En als je door middel van slimme strategieën er voor zorgt dat je kosten niet navenant stijgen, dan levert het je ook meer winst op. Zie daar het fundament voor versnelde groei en opschalen.

Lees hieronder verder.


Het is tijd voor een nieuw idee over bedrijfsgroei dat past bij ondernemers die vooruit kijken.

Het Business Accelerator whitepaper vertelt over ons nieuwe idee over bedrijfsgroei en toont je hoe jij jouw ambitie waar kunt maken. Hoe je dit doet? Door eerst te systematiseren, dan te schalen en dan de resultaten daarvan te benutten.

Dat doe -en kan! - je zelf. Zo maak je groei systematisch en kom je fundamenteel verder. Zo simpel is het.


Meer klanten

Als je kijkt naar het totale plaatje van de markt waarin jij je bevindt, dan zijn daar jouw klanten, vervolgens zijn daar jouw prospects en suspects en er is een hele grote groep die je niet kent en die jou ook niet kennen. Op die laatste groep heb je dan ook geen invloed, in tegenstelling tot je klanten, prospects en suspects. Die grote groep van mensen die jij niet kent en die jou niet kennen valt buiten jouw cirkel van invloed. Aan jou de taak om deze mensen in jouw cirkel van invloed te brengen. Pas als ze dichterbij komen en je invloed hebt op deze mensen heb je de mogelijkheid om klanten van ze te maken.

En dus is de vraag: hoe haal je ze dichterbij?

Het antwoord daarop is marketing. En wel specifiek Frontend Marketing. Frontend Marketing is de marketing op die grote groep onbekenden met als enige doel ze dichterbij halen zodat je invloed kan gaan uitoefenen. En met invloed bedoel ik dat je mensen kunt gaan informeren over jouw bestaan, over jouw product of dienst, je kunt ze bewust maken van de problemen die jij voor ze kan oplossen, etc. Kortom, dan ben je in staat de interactie aan te gaan.

Frontend Marketing is een hele geleidelijke vorm van marketing. Want het is tenslotte met het werven van nieuwe klanten net zo als met het ontmoeten van iemand tijdens een eerste date. Je stelt je voor aan de ander, vertelt wat over jezelf en luistert naar wat de ander over zichzelf uit de doeken doet. Je schuift niet meteen een trouwring om de vinger van je date...

Zo ook met Frontend Marketing. Als eerste ga je het gesprek aan met je doelgroep door informatie te bieden over de problemen die zij ervaren en dat daar oplossingen voor zijn. Dan ga je vervolgens verder in op het feit jij een oplossing biedt en wat daar de benefits van zijn. Kortom, stap voor stap bied je een compleet beeld van hoe jij de doelgroep van dienst kan zijn. Zo ontstaat er bewustzijn bij de doelgroep over wie jij bent en wat jij doet, waardering en interesse in jouw oplossing en het vertrouwen dat jij daadwerkelijk diegene bent die de oplossing heeft.

Pas dán kom je met een aanbieding. En dán bestaat de kans dat iemand bij je koopt. Niet eerder.

... die meer kopen

Als iemand dan eenmaal klant van je is geworden, dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk aan hem of haar verkopen. En dus is het nodig dat je niet maar één probleem bij je klant oplost, maar dat je oplossingen hebt voor meerdere problemen van jouw klant. Dat is bij heel veel bedrijven niet het geval. Er wordt veel tijd en moeite gestoken in het werven van nieuwe klanten, maar nadat die klanten hun eerste aankoop hebben gedaan, verdwijnen ze buiten beeld. De eerste aankoop is vaak de enige aankoop. Ontzettend jammer!

Want natuurlijk hebben jouw klanten meerdere problemen die ze opgelost willen hebben. Soms zijn zij zich niet eens bewust van de problemen die ze hebben, in andere gevallen zijn zij zich hiervan wel bewust, maar hebben geen idee waar ze de oplossing kunnen vinden.

En dus is het aan jou om de meeste passende klantreis voor jouw klanten uit te stippelen. Een reis van het ene probleem van jouw klant naar het volgende, en het volgende... Een reis van de ene oplossing naar de volgende, naar de volgende...

Om dit proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, met zo min mogelijk moeite en tijd, begeleid je jouw klanten het beste op die klantreis door middel van marketing. Níet door sales. Níet door veel duur 1-op-1 contact met je klanten, maar door slimme marketing in te zetten. Backend Marketing.

Met Frontend Marketing haal je je doelgroep dichterbij en tot een eerste aankoop, en met Backend Marketing begeleid je jouw klanten bij hun klantreis.

... over langere tijd

Door jouw klanten te begeleiden bij hun klantreis, ontstaat er meer en meer vertrouwen en de relatie tussen jouw klant en jou wordt steeds waardevoller. Jij wordt de “go to” person voor de problemen die jouw klant heeft. Jouw klant komt keer op keer bij je terug. De klantlevensduur wordt daarmee automatisch langer en de klant levensduurwaarde daarmee ook.

Klant levensduurwaarde

De klant levensduurwaarde is de omzet in Euro’s die een klant gedurende zijn of haar complete klant levensduur oplevert. Als een klant bijvoorbeeld gedurende 3 jaar klant bij jou is en alles bij elkaar in die 3 jaar voor 12.000 euro aan producten of diensten bij jou heeft afgenomen, dan is zijn klant levensduurwaarde 12.000 euro.

De gemiddelde klant levensduurwaarde is de klant levensduurwaarde van al jouw klanten opgeteld, gedeeld door het aantal klanten. Stel dat jouw klanten gemiddeld tussen de 1 jaar en 4 jaar klant bij jou zijn. Een klant die 1 jaar klant bij je is heeft een klant levensduurwaarde van 8.000 euro, de klant die 4 jaar klant bij je is heeft een klant levensduurwaarde van 17.000 euro. Nog weer een klant, die 2,5 jaar klant bij je is, heeft een klant levensduurwaarde van 10.000 euro. Maar er is ook een klant die maar 1 keer iets bij je heeft gekocht voor 700 euro, en dus is zijn klant levensduurwaarde 700 euro.

De gemiddelde klant levensduurwaarde voor deze vier klanten is 8.000 + 17.000 + 10.000 + 700 = 35.700 euro. Dit gedeeld door 4 = 8.925 euro.

Waarom is dit interessant, vraag je?

Omdat je nu weet hoeveel een nieuwe klant die je door middel van je Frontend Marketing weet te werven potentieel waard is, namelijk 8.925 euro. En kun je op basis hiervan bepalen hoeveel je kunt en wilt investeren in je Frontend Marketing.

En zo is de cirkel weer rond.

Wil je weten hoe je dit in de praktijk brengt? Dan mag je het Scaleup Bootcamp niet missen!

Twee dagen volle bak aan de slag met de 45 microstrategieën voor versnelde groei, waarmee ook jij meer klanten werft die meer kopen over langere tijd.

Mis het niet en meld je hier aan!