Zakelijk leiderschap: aangeboren of aangeleerd?

 

Des te groter je bedrijf groeit, des te complexer het wordt om alle processen binnen je bedrijf goed te laten verlopen en des te meer wordt er van je gevraagd op het gebied van leiderschap. Sommige ondernemers zijn geboren leiders, andere ondernemers zijn meer vakspecialisten die alles weten over hun product, weer anderen zijn geen leiders van huis uit, maar slagen er wel in om goede leiders te worden. 

In dit blog kijken we naar hoe het nu eigenlijk zit met leiderschap. Zijn leiders geboren of gemaakt? Op welke gebieden moet je als leider vaardig zijn? En welke kwaliteiten zijn belangrijk voor goed leiderschap?


Het is tijd voor een nieuw idee over bedrijfsgroei dat past bij ondernemers die vooruit kijken.

Het Business Accelerator whitepaper vertelt over ons nieuwe idee over bedrijfsgroei en toont je hoe jij jouw ambitie waar kunt maken. Hoe je dit doet? Door eerst te systematiseren, dan te schalen en dan de resultaten daarvan te benutten.

Dat doe -en kan! - je zelf. Zo maak je groei systematisch en kom je fundamenteel verder. Zo simpel is het.


Aangeboren of aangeleerd

Een studie die gepubliceerd werd in een uitgave van Leadership Quarterly geeft het volgende aan. Als je ouders belangrijke leiderschapsposities bekleden, dan heb je 24% kans om de persoonlijke eigenschappen te erven om dit ook te doen. Dit geeft aan dat je als afstammeling van leiders een voorsprong zou kunnen hebben. Echter, de overgrote meerderheid van leiderschapsvaardigheden worden zelfs in dat geval nog steeds ontwikkeld door training over de tijd.

Er zijn enkele studies die zeggen dat één derde van wat nodig is om een goede leider te zijn, is geërfd. Daar blijkt eveneens uit dat de meeste eigenschappen kunnen worden verbeterd door omgeving en training. De conclusie moet zijn dat de meerderheid van wat nodig is om een goede leider te zijn, niet wordt geërfd maar wordt aangeleerd. 

De waarheid ligt dus ergens in het midden. Het helpt als je als ondernemer enige aanleg voor leiderschap hebt, maar de meeste ondernemers kunnen zich prima verder ontwikkelen tot (een betere) leider.

Vaardigheid

Wat zijn de gebieden waarop een leider vaardig moet zijn om effectief te zijn? We noemen het volgende als de meest belangrijke gebieden waarop een goede leider actief is binnen een organisatie:

1. Visie uitdragen

Het vaststellen en communiceren van de strategische richting van het bedrijf op een duidelijke, boeiende en spannende manier voor alle belanghebbenden. Iedereen moet begrijpen hoe deze richting van invloed is op zijn of haar werk.

2. Resources verschaffen

Zorgen voor de beschikbaarheid van voldoende geld, mensen en middelen om plannen tot uitvoering te brengen. Soms zijn die ontoereikend en moet er nieuw kapitaal worden aangetrokken, nieuwe manieren van werken worden geïntroduceerd of afscheid genomen worden van bepaalde teamleden.

3. Cultuur bouwen

De gedeelde waarden, opvattingen, doelstellingen en gedrag die kenmerkend zijn voor een groep bepalen. Het komt neer op hoe dingen bij een bedrijf worden gedaan. Dit beïnvloedt het geheel van de ervaring van alle werknemers en daarmee ook de klantervaring.

4. Besluiten nemen

Het is onmogelijk om een expert te zijn in alle aspecten van het bedrijf, maar de directeur is de persoon die is belast met het nemen van de beslissingen op het gebied van meerdere afdelingen. De directeur hakt knopen door wanneer niemand anders dat kan.

5. Resultaten bereiken

Om succesvol te zijn moet de directeur een actieve rol spelen in het neerzetten van prestaties. Dit vereist een scherp bewustzijn van de sector en de markt, en in contact zijn met de kernfuncties van het bedrijf om te zorgen voor een goede uitvoering van taken.

6. Waarde creëren

Uiteindelijk werkt de directeur in opdracht van aandeelhouders (of is dat zelf) en is hij of zij er op gericht om waarde op te bouwen met en in het bedrijf. Dat gebeurt door een organisatie te ontwikkelen die nog lange tijd veel winst zal opleveren. 

Kwaliteiten

Over welke kwaliteiten zou je als leider van jouw organisatie moeten beschikken om als leider succesvol te zijn? We noemen de volgende gebieden met daarbij steeds verschillende aandachtspunten. De uitnodiging aan jou is om deze eens door te nemen en te noteren wat je praktisch doet op deze punten. 

Persoonlijke kwaliteiten

1. Respecteer anderen

2. Wees consistent

3. Accepteer verantwoordelijkheid voor fouten

4. Spreek duidelijk en kernachtig

5. Bewaar kalmte

Organisatiebelang

1. Steun gezamenlijk genomen besluiten

2. Deel macht

3. Gedraag je als lid van het team

4. Toon aanpassingsvermogen

5. Zorg voor professioneel imago

Gedrag

1. Besluit snel

2. Stel prioriteiten

3. Besluit liever te vroeg dan te laat

4. Besluit zelfstandig

5. Vertrouw aan wie werk is gedelegeerd

Leiderschap

1. Wees zelfverzekerd

2. Geef waardering

3. Creëer een gevoel van zingeving

4. Motiveer medewerkers

5. Leer continu hoe te verbeteren

In het kort

Over jouw leiderschap in totaliteit zijn de volgende zaken van belang. 

Zorg dat je meer OP dan IN jouw bedrijf zit, en zorg voor een platte, soepel lopende organisatie zonder te veel managementlagen, met een heldere taakstelling voor het team zonder bureaucratie. Schep een samenwerking, waarbij jouw bezielende leiding motiveert, inspireert en richting geeft. En waarbij je de teamleden maximale verantwoordelijkheden geeft, empowert, en prestaties meetbaar maakt, waardoor het eigenaarschap van het team kan groeien. Laat de teams de organisatierichting samen bepalen, zodat ze de organisatiedoelen niet alleen begrijpen, maar ook voelen. Daardoor voelen zij zich eigenaar en snappen ze de eigen bijdrage aan het geheel.

Een manier van zijn

Zoals je ziet heeft het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden en het tot uiting brengen van leiderschapskwaliteiten vooral te maken met jou als persoon. Leiderschap is geen kunstje wat je jezelf aanleert, het is een manier van werken, zelfs een manier van ‘zijn’, die ervoor zorgt dat in jouw onderneming de zaken op rolletjes lopen.

Deze manier van ‘zijn’ is zeker wél aan te leren, wanneer je je daartoe commit en jezelf blijft ontwikkelen

Strategisch

Eén van de taken van jou als leider is om de juiste strategische keuzes te maken voor jouw bedrijf, op het gebied van branding, marketing, sales, organisatie en finance. Het is heel goed mogelijk dat je geen expert bent op al deze gebieden. Ga het dan ook niet zelf allemaal zitten bedenken, maar schakel hulp in. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan het Scaleup Bootcamp

Het tweedaagse Scaleup Bootcamp is gemaakt voor ambitieuze groeiers ongeacht product, grootte, markt of sector. In het Scaleup Bootcamp ontdek je wat je precies moet doen om versnelde groei te bereiken en te behouden, door voor de beste microstrategieën te kiezen op het gebied van o.a. branding, marketing en sales. Je ontvangt de exacte groeiformule en het bewezen stappenplan dat van toepassing is op elk type bedrijf.

Zie je het voor je? Even een time-out van de dagelijkse werkdruk, heerlijk. Twee dagen voor jezelf, vol inspiratie waardoor je op een nieuwe manier naar je bedrijf gaat kijken. Een andere mindset bij jou en de medewerkers die je meeneemt is het resultaat daarvan. Én je gaat direct praktisch aan de slag met het materiaal en de door jou verkregen inzichten. Om zo de verbeteringen in je bedrijf te bepalen en een aanzet te maken met de implementatie ervan.

Wordt het niet eens tijd om in jouw bedrijf efficiënter en effectiever te gaan werken? 

Wil jij ook dat jouw bedrijf op rolletjes loopt doordat je met de juiste dingen bezig bent; die inspanningen die het minste kosten aan energie en tijd en het meeste opleveren

Doe dan mee! 

Reserveer hier jouw plaats in het Scaleup Bootcamp!