Hoe belangrijk is jouw klant voor jou?

 

We gaan een verbeterslag maken in ons bedrijf: we gaan meer klantgericht werken!” 

Goeie beslissing, maar ook een beetje een twijfelachtige uitspraak. Waarom? 

Omdat jouw klanten altijd al de bestaansreden zijn van jouw bedrijf! Zonder klanten geen business.

Dus wanneer iemand bovenstaande uitspraak doet, dan is er ooit in de basis van het bedrijf al iets fout gegaan.
Blijkbaar is de klant tot op het moment van de uitspraak niet het uitgangspunt geweest voor de bedrijfsvoering van deze organisatie.
En ik durf te beweren dat een bedrijf dat zijn klanten niet centraal stelt en niet als VIP behandelt, uiteindelijk niet heel succesvol zal zijn. 


Het is tijd voor een nieuw idee over bedrijfsgroei dat past bij ondernemers die vooruit kijken.

Het Business Accelerator whitepaper vertelt over ons nieuwe idee over bedrijfsgroei en toont je hoe jij jouw ambitie waar kunt maken. Hoe je dit doet? Door eerst te systematiseren, dan te schalen en dan de resultaten daarvan te benutten.

Dat doe -en kan! - je zelf. Zo maak je groei systematisch en kom je fundamenteel verder. Zo simpel is het.


Een moeizaam proces

Het komt veel voor: bedrijven die ontstaan doordat de oprichter een product of dienst ontwikkelt waarover hij of zij zeer gepassioneerd is. Een technologisch hoogstandje, een unieke creatieve toepassing of een dienst die de ondernemer na aan het hart ligt. Het aanbod van de onderneming komt helemaal vanuit de ondernemer

Met een beetje mazzel zijn er wel een paar klanten te vinden die het product of de dienst afnemen. Maar dat is wel echt mazzel, wanneer het aanbod volledig voortkomt uit de ondernemer en niet is afgestemd op de klant. 

Na de eerste paar klanten merk je dat het lastiger wordt om je product of dienst te verkopen. Veel ondernemers gaan er dan ‘harder aan trekken’: er wordt groots ingezet op verkoop, een nieuwe verkoper wordt aangenomen, die met flinke targets de markt wordt opgestuurd. Je marketing wordt agressiever, je maakt zoveel mogelijk reclame voor jouw aanbod, je probeert zoveel mogelijk mensen te overtuigen van het nut en de waarde van wat jij te bieden hebt. 

Een moeizaam proces, dat is duidelijk. En de resultaten houden te wensen over.

De klant centraal

Om werkelijke waarde te ontwikkelen in je bedrijf zul je werkelijk waarde moeten bieden aan je klanten. 

Je zult je hele bedrijf klantgericht moeten inrichten

Dit is een belangrijke zin! Dus ik herhaal hem nog een keer.

Je zult je hele bedrijf klantgericht moeten inrichten

Dit betekent dat jouw klantgerichtheid zich niet beperkt tot een klantenservice medewerker die jouw klanten altijd heel vriendelijk en geduldig te woord staat. Of dat jouw klantgerichtheid zich beperkt tot de verkoper die altijd uitgebreid de tijd neemt om prospects te woord te staan. Of dat jouw klantgerichtheid zich beperkt tot de snelheid waarmee jij jouw product bij de klant bezorgt.

Jouw klantgerichtheid zou merkbaar moeten zijn in alles wat je doet in je bedrijf. Klantgericht werken zou door jouw aderen en de aderen van jouw hele team moeten stromen. 

Hoe dan?

Nou zeg je misschien “Klinkt logisch, maar hoe ziet dat er dan uit in de werkelijkheid?”. 

Het betekent dat je bij alles wat je doet binnen je bedrijf je de klant centraal stelt

  1. Wie is jouw ideale klant? 

    “De markt” waarin jij je bevindt als onderneming is in de meeste gevallen groot. En niet iedereen valt onder de noemer ‘ideale klant’. Maar wie is jouw ideale klant dan wél? Het is belangrijk heel duidelijk voor ogen te hebben wie jouw klanten zijn; je wilt precies weten wat de demografische en psychografische kenmerken zijn van jouw klant, wat hun voorkeuren en afkeuren zijn. Kortom: je wilt duidelijk voor je zien wie jouw ideale klant is. 

  2. Welk probleem van deze klant los jij op? 

    Je bent van grote waarde wanneer jij een belangrijk probleem van je klant oplost. En dus is het belangrijk precies te weten wat dat probleem is, hoe erg jouw klant eronder lijdt en hoe belangrijk en dringend het is dat het probleem wordt opgelost. Des te groter en pijnlijker het probleem, des te meer is een oplossing waard.

  3. Hoe los jij het probleem van je klant op: jouw product of dienst

    Als jouw aanbod bestaat uit een reeds ontwikkeld product of dienst, dan is de vraag: is jouw product of dienst de oplossing waar potentiële klanten op zitten te wachten? Als het antwoord op deze vraag JA is, top! Als jouw antwoord NEE is, dan heb je werk te doen. Soms zelfs terug naar de tekentafel, om een product of dienst te bedenken dat naadloos aansluit bij het probleem en de behoefte van de klant. 

  4. Welke taal spreekt jouw klant? 

    Oftewel, hoe communiceer je het best met jouw potentiële klanten? Wat vinden jouw klanten het prettigst? Hoe bereik je potentiële klanten het gemakkelijkst, via welke kanalen? E-mail, sociale media, telefoon, brieven? Met welke woorden, welke stijl? Je past je aan aan de voorkeuren van je klant, zodat hij of zij zich begrepen en geholpen voelt. 

  5. Maak van klantgerichtheid een expliciete strategie

    Een deelnemer vertelde dat hij naar aanleiding van de lessen uit het jaarprogramma met zijn bedrijf heeft besloten “radicaal te kiezen voor het belang van de klant”. Bij elke te nemen beslissing in het proces van werken met zijn klanten stelt hij de vraag (aan zichzelf of aan de klant): wat is het beste voor mijn klant? Hoe help ik mijn klant het allerbest? 

En hij paste daarop zijn aanbod, zijn prijs en zijn communicatie aan. Klanten die hij niet optimaal kan ondersteunen stuurt hij door naar een andere aanbieder die dat wél kan. Het gevolg: meer opdrachten, betere opdrachten, leukere klanten, minder werk, maar bovenal: veel meer plezier in het ondernemen. 

De les die hieruit te leren valt: wanneer je van klantgerichtheid een expliciete strategie maakt, en er dag in dag uit mee werkt, wordt het op een gegeven moment een gewoonte. En stroomt de klantgerichtheid door je aderen…

Vernieuwend en eigenwijs

De microstrategieën uit de Business Accelerator Groeimethode leiden tot groei, tot versnelde groei. Dat komt doordat alle microstrategieën gericht zijn op het belang van de klant.

Ja, ze werken in op hoe je jouw branding vorm geeft, hoe je marketing inzet bij nieuwe en bestaande klanten, hoe je je verkoop optimaliseert, hoe je je financiën beheert en hoe je je organisatie vorm geeft. Maar het uiteindelijke doel van al deze inspanningen is je klanten beter van dienst te zijn met jouw product of dienst en met jouw bedrijf.

Wil jij nou eens serieus kijken naar deze microstrategieën om de werking ervan te begrijpen en wil jij ervaren hoe het is om de microstrategieën in te zetten voor jouw bedrijf?

Dan is het Scaleup Bootcamp van 18 en 19 mei aanstaande ‘the place to be’ voor jou.

In het Scaleup Bootcamp werk je twee dagen AAN je bedrijf in plaats van IN je bedrijf. Op onze unieke wijze laten we je kennismaken met de belangrijkste pijlers uit de Business Accelerator groeimethode.
Je hoort er niet alleen over, je gaat ermee aan het werk. Zodat je er een gevoel bij krijgt wat het betekent om de microstrategieën in te zetten, en wat het rendement kan zijn voor jouw bedrijf.

Het Scaleup Bootcamp is anders, eigenwijs, vernieuwend en soms een tikkie confronterend. En dat is met opzet zo gekozen in jouw belang, want als je hetzelfde blijft doen in je bedrijf als je altijd al deed, dan gaat er niks veranderen!

Om een ander resultaat te behalen met je business, moet je je aanpak veranderen. En dat is nou precies wat we doen in het Scaleup Bootcamp: jou een andere manier van werken laten zien en ervaren, waarmee je geheid beter resultaat behaalt.

Een deelnemer zei “Een mind blowing event waar beloftes vooraf worden overtroffen.. een enorme rugzak met micro strategieën die het verdiepen verdienen. Ik ga ervoor!”

Ga jij ervoor? Meld je hier aan!