Aantrekken van een investeerder: de voors en tegens

 
aantrekken investeerder

Veel bedrijven kunnen wel wat extra geld gebruiken bij het versterken van hun bedrijfsontwikkeling. Mits goed uitgevoerd, is het aantrekken een investeerder een interessante (maar nog steeds optionele) groeiversneller voor jouw onderneming. Een groeiversneller die kansen biedt, maar waar ook echt wel wel wat haken en ogen aan zitten.

Hoe dit zit, wat eigen vermogen is, wat de voor- en nadelen zijn en op welke manieren je eigen vermogen kunt aantrekken, lees je in dit blog.

Eerder spraken we in ons blog over vreemd vermogen en waarom je wel of niet vreemd vermogen moet aantrekken voor je bedrijf. Deze week nemen we het aantrekken van een investeerder en andere vormen van het uitbreiden van je eigen vermogen onder de loep: wat is eigen vermogen, wat zijn de voor- en nadelen en op welke manieren kun je eigen vermogen aantrekken?

Over de definitie van eigen vermogen bestaat nog wel eens wat verwarring. Het extra geld dat je bedrijf in gaat (bijvoorbeeld afkomstig van een investeerder), valt onder de noemer ‘eigen vermogen’. Dit is een aanvulling op jouw eigen middelen of eigen geld. Je kunt het eigen vermogen van je bedrijf vergroten door eigen vermogen van buitenaf aan te trekken. Eigen vermogen betekent niet (jouw) eigen middelen. Eigen vermogen gaat over de financiële middelen van een bedrijf (de besloten vennootschap) en eigen middelen is (in dit geval) geld dat van één van de oprichters is.

Voldoende bedrijfsfinanciering is niet altijd mogelijk met uitsluitend eigen middelen. Ondernemers steken vaak eigen geld in hun bedrijf, met name in de opstartfase, maar dat is niet altijd voldoende. Er zal dus extra financiering gevonden moeten worden. Dit geldt uiteraard niet voor de meeste adviseurs die in hun werkkamer thuis een eenmansbedrijf beginnen. Financiering is vooral noodzakelijk wanneer er personeel moet worden aangenomen, een bedrijfspand en machines gekocht moeten worden of wanneer er voorraden ingeslagen moeten worden. Dat kan met eigen vermogen, maar dit is niet in alle gevallen beperkt tot het geld van de ondernemer zelf.

Lees hieronder verder.


Het is tijd voor een nieuw idee over bedrijfsgroei dat past bij ondernemers die vooruit kijken.

Het Business Accelerator whitepaper vertelt over ons nieuwe idee over bedrijfsgroei en toont je hoe jij jouw ambitie waar kunt maken. Hoe je dit doet? Door eerst te systematiseren, dan te schalen en dan de resultaten daarvan te benutten.

Dat doe -en kan! - je zelf. Zo maak je groei systematisch en kom je fundamenteel verder. Zo simpel is het.


Wat is eigen vermogen?

Met de term eigen vermogen wordt bedoeld het vermogen dat door jezelf en/of door anderen is geïnvesteerd in het bedrijf in ruil voor aandelen. Daarnaast is eigen vermogen het geld dat uit de winst van het bedrijf is weggezet in de vorm van een zogenaamde reservering.

Eigen vermogen kun je financieren met spaargeld of door aandelen in je onderneming uit te geven. In het laatste geval maak je externe aandeelhouders mede-eigenaar van je onderneming. Je verkoopt dan een deel van je bedrijf.

Mogelijk nadeel?

Het belangrijkste effect van het aantrekken van eigen vermogen is het feit dat een gedeelte van het bedrijf in handen komt van anderen dan de oprichter/bedrijfseigenaar. Aandeelhouders delen niet alleen mee in het resultaat van het bedrijf, maar ook in de zeggenschap erover.

Daarom is het aantrekken van eigen vermogen een belangrijke strategische keuze. En het is dan ook te allen tijde belangrijk om goed te letten op de voorwaarden, waaronder een aandeel van het bedrijf aan een ander wordt verkocht. Én het is belangrijk om het extra eigen vermogen op verantwoorde wijze te benutten.

Verschillende voordelen

Financiering in de vorm van eigen vermogen heeft behalve het gedeeld eigenaarschap een aantal belangrijke voordelen.

  • Het is geld waarover geen rente hoeft te worden betaald. Je hebt dus geen rentekosten en je hebt dus ook geen last van renteschommelingen.

  • In het geval dat er winst gemaakt wordt is het gebruikelijk om een deel van de winst uit te keren aan de aandeelhouders. Daar staat tegenover dat als er geen winst wordt gemaakt er ook geen deel van de winst hoeft te worden uitgekeerd. Bij een lening van een bank ligt dat veel moeilijker. Als je geen winst maakt zal de bank toch de afgesproken rente over hun lening willen ontvangen.

  • Het feit dat je bedrijf voor een gedeelte in handen komt van een ander wordt vaak als nadeel gezien. Toch heeft dit ook een belangrijk voordeel: vaak heeft een investeerder of investeringsfonds een groot netwerk en veel kennis waar je van kunt profiteren.

  • Door de aanwezigheid van eigen vermogen ontstaat vaak een betere kredietwaardigheid. Hierdoor kan makkelijker en tegen een gunstiger tarief geld geleend worden (vreemd vermogen).

  • Eigen vermogen is meestal langlopend.

Waarde van jouw eigen geld

Een zorg die veel ondernemers hebben is dat hun eigen vermogen minder waard wordt door het aantrekken van eigen vermogen van buitenaf. Deze zorg berust op een misverstand over de werking van het verkopen van aandelen in je bedrijf.

Een rekenvoorbeeld om dit uit te leggen. Stel, jij bezit 100% van je bedrijf en je bedrijf is 600 waard. Nu verkoop je een aantal aandelen en jij ontvangt daarvoor 400. Nu is jouw bedrijf 1.000 waard, en jij bezit daarvan 60% (600).

Ondanks dat je in procenten minder van jouw bedrijf bezit (60% in plaats van 100%), is jouw eigen vermogen nog steeds evenveel waard, nl. 600.

En met de extra 400 aan eigen vermogen in het bedrijf heb je nu de kans om snel te groeien, doordat je de nodige investeringen kunt doen.

Wanneer eigen vermogen aantrekken

Hier gaat het vaak mis. Ondernemers die de voordelen van het aantrekken van eigen vermogen begrijpen en op zoek gaan naar een investeerder doen dat veelal op het verkeerde moment.

Te vroeg, bijvoorbeeld.

Het gebeurt maar al te vaak dat een ondernemer een investeerder aantrekt, en met het extra eigen vermogen verder investeert in zijn of haar bedrijf. Maar dat is eigenlijk de omgekeerde wereld.

Voordat je overgaat tot het uitgeven van aandelen, zul je eerst flink waarde moeten opbouwen in je bedrijf. Er moet wel echt iets staan!

Dit betekent dat je een zekere mate van voorspelbaarheid hebt binnen je bedrijfsvoering. Je weet welke strategieën leiden tot welke resultaten. Je weet dat als je marketing campagne A inzet, je resultaat B kunt verwachten. Of dat als je verkopers X aantal prospects bezoeken, je Y aantal nieuwe klanten optekent. Je hele bedrijfsvoering moet als een geoliede en grotendeels automatisch lopende machine werken. Zo kun je toekomstige aandeelhouders laten zien wat zij kunnen verwachten van hun investering.

Heb je dit niet voor elkaar in jouw bedrijf, dan zijn de aandelen die je uitgeeft niet zoveel waard. En moet je dus veel aandelen uitgeven om het gewenste extra eigen vermogen te vergaren. En dat is weer niet zo gunstig voor jouw eigen positie binnen je bedrijf.

Als je dit allemaal wél op de rit hebt, kun je veel extra eigen vermogen aantrekken met het uitgeven van relatief weinig aandelen.

Ons groeiprogramma, dat bestaat uit 30+ microstrategieën voor versnelde bedrijfsgroei, helpt ondernemers nou juist precies bij het versterken, systematiseren en automatiseren van hun bedrijfsvoering. Zodra je begint met het implementeren van de eerste paar microstrategieën, ga je al de eerste resultaten zien. En daarná kun je dan tegen zeer gunstige voorwaarden een investeerder of investeerders aantrekken.

Die eerste stappen zet je in het kosteloze Scaleup Bootcamp, onze tweedaagse training die jou en je bedrijf een enorme boost geeft. Een minimale investering voor een maximaal rendement! Wat let je?

Of te laat.

Je kunt ook te laat zijn met het aantrekken van extra eigen vermogen. Bijvoorbeeld door het te doen op het moment dat je zelf geen vermogen meer tot je beschikking hebt om te investeren in je bedrijf. Het is begrijpelijk dat dit het moment is dat je een extra impuls goed kunt gebruiken, alleen investeerders staan nu niet te springen om met je in zee te gaan.

Je kunt beter op zoek gaan naar financiering op het moment dat je er zelf ‘warmpjes bijzit’. Dan is je bedrijf veel aantrekkelijker voor investeerders en ben je in de positie om goede voorwaarden uit te onderhandelen. Investeert een investeerder dan extra eigen vermogen in jouw bedrijf, dan heb je een reserve waar je gebruik van kunt maken wanneer er grote investeringen moeten worden gedaan, of wanneer magere tijden zich aandienen voor jouw bedrijf.

Ook hier kun je beter eerst je bedrijf versterken en opbouwen: omzet vergroten en winst maken, zodat de waarde van je bedrijf stijgt. En als het dan goed loopt met je bedrijf, dán op zoek gaan naar een investeerder.

microstrategieën

Manieren om eigen vermogen aan te trekken

Afhankelijk van hoeveel financiering je nodig hebt en het risicoprofiel van je onderneming, kun je op verschillende manieren eigen vermogen aantrekken. Bijvoorbeeld via een financier uit je eigen netwerk, een private investeerder, een participatiemaatschappij, crowdfunding of een regionale ontwikkelmaatschappij.

  1. Eigen netwerk

    Naast banken en andere alternatieve financiers, kun je een deel van je onderneming financieren met behulp van je eigen netwerk, via familie, vrienden en bekenden. Dit is erg geschikt als je een relatief kleine financieringsbehoefte hebt. Bekenden investeren dan in je onderneming door een lening of achtergestelde lening te verstrekken of door aandelen te kopen.

  2. Private investeerder

    Een private investeerder is een particulier die in bedrijven investeert. Meestal gaat het om oud-ondernemers die actief investeren in ondernemingen. Deze oud-ondernemers worden ook wel business angels genoemd. Private investeerders kunnen in een onderneming investeren met een lening of achtergestelde lening, of door aandelen in het bedrijf te kopen.

  3. Participatiemaatschappij

    Participatiemaatschappijen verstrekken financiering door eigen vermogen te verstrekken. Omdat eigen vermogen als risicodragend vermogen geldt, noemen we dat ook wel private equity of venture capital. Door hun aandeelhouderschap krijgen participatiemaatschappijen ook zeggenschap in de onderneming. Ongeacht het risicoprofiel van de onderneming, kan een participatiemaatschappij een geschikte financier zijn voor ondernemers met een financieringsbehoefte van minimaal EUR 250.000.

  4. Crowdfunding

    Crowdfunding is een alternatieve wijze van financiering waarbij ondernemers en investeerders direct met elkaar in contact komen via een online platform. Via deze vorm van financiering worden ondernemingen gefinancierd door een grote groep personen die veelal allemaal een relatief laag bedrag investeren. Samen brengen deze investeerders het bedrag bij elkaar dat nodig is om een ondernemingsplan uit te kunnen voeren. Hierbij gaat het óf om het verstrekken van een lening óf om het verwerven van aandelen in de onderneming. Crowdfunding wordt op dit moment vooral gebruikt bij lagere financieringsbehoeften. Crowdfunding bestaat in diverse vormen en is een relatief nieuwe manier om financiering aan te trekken. Een mooie bijkomstigheid van Crowdfunding is dat de investeerders die je hierbij trekt vaak zeer geïnteresseerd zijn in je onderneming en heel wel mogelijk je toekomstige klanten zijn.

  5. Regionale ontwikkelmaatschappij

    Een regionale ontwikkelingsmaatschappij wil de regionale economie versterken door te investeren in bedrijven in de regio. Zo krijg je via een regionale ontwikkelmaatschappij eigen vermogen door aandelen te verkopen.

Doen?

Het eigen vermogen van je bedrijf vergroten kan een enorme groeiversneller zijn, dat moge duidelijk zijn.

Met name wanneer er grote investeringen nodig zijn in machines, bedrijfspand of het aantrekken van personeel, zaken die flink kunnen bijdragen aan de groei van je bedrijf en dus soms echt nodig zijn om succesvol in bedrijf te zijn, dan is het aantrekken van eigen vermogen een interessante optie.

Zoals al eerder gezegd is het wél belangrijk heel goed te kijken naar de kleine lettertjes die worden gehanteerd door investeerders. Je moet altijd onthouden dat investeerders geld in je bedrijf investeren om er zelf beter van te worden, het is geen filantropisch gebaar dat zij maken!

Jóuw belang is om met het extra eigen vermogen dat je aantrekt de juiste dingen te doen die bijdragen aan het succes van je bedrijf.

Het is dus essentieel om heel goed te weten met wie je in zee gaat en onder welke voorwaarden. Houd altijd in de gaten dat je zelf minstens 51% van de aandelen in je bedrijf bezit. Zo houdt je een meerderheidsaandeel en zijn er duidelijke beperkingen aan de zeggenschap van de investeerder(s).

Tot slot

Wil jij je bedrijf versterken, systematiseren en automatiseren om de waarde van je bedrijf te vergroten? Zodat je onder gunstige voorwaarden aandelen kunt uitgeven en zo extra eigen vermogen kunt aantrekken?

Laat ons je dan helpen. En kom naar het Scaleup Bootcamp.

Ik nodig je van harte uit om deel te nemen aan het volgende Scaleup Bootcamp op 5 en 6 november 2021.

Je krijgt inzicht hoe je ervoor staat met je bedrijf én als ondernemer. We laten je zien wat er mogelijk is; dat ook jij versneld kunt groeien en hoe je dat doet. Je leert je de ondernemersmindset eigen maken en gaat aan de slag met de microstrategieën voor versnelde groei uit het Business Accelerator groeiprogramma, dat van toepassing is op de groei van elk type bedrijf - dus ook die van jou! Met deze microstrategieën met een hoge ROI maak je optimaal gebruik van je beschikbare budgetten, oftwel eigen vermogen.

Je kunt LIVE of ONLINE deelnemen, aan jou de keuze wat het beste voor je werkt.

Klinkt goed?

Klik dan hier en verzeker je van jouw plek bij het volgende Scaleup Bootcamp!