Backend Marketing: jouw gigantische kans op meer omzet

 
Backend Marketing

Ruim 65% van de Europese bedrijven heeft een enkelvoudig product of service. En dat is een dramatisch hoog cijfer.

Dat betekent dat tweederde van alle bedrijven eerst heel veel moeite doet om nieuwe klanten te vinden. Om ze dan na levering van hun enige product of dienst (na een enkelvoudige aankoop) met warme groet uit te zwaaien. Om zich vervolgens bij de voordeur om te draaien om weer op zoek te gaan naar een volgende nieuwe klant.

Kost een hoop energie en levert maar matig op!

Hoe doe jij dat?

Je hebt vast een flink aantal bestaande klanten. Je hebt destijds moeite gedaan om deze klanten te werven en een goede deal met hen te sluiten. En nu? Heb je regelmatig contact met je klanten? Heb je een eenmalig je product, dienst of project verkocht en daarna niets meer? Zit er geen herhalend karakter in je levering van je product of dienst?

Laten we daar eens bij stilstaan. Want als je geen herhalend product hebt en je hebt ook geen opeenvolging van verschillende producten die je jouw klanten aanbiedt, dan laat je een gigantische kans liggen. Je mist deze kans wanneer je geen contact met je klanten hebt na de eerste aankoop.

Het goede nieuws is dat je dan tegelijkertijd een gigantische kans hebt om meer omzet te maken! Want het verkopen aan bestaande klanten is vele malen gemakkelijker dan verkopen aan nieuwe klanten. Dit zijn de cijfers over de kans die je hebt om succesvol te verkopen - je hebt:

  • 5% tot 20% kans op succes om te verkopen aan een nieuwe klant

  • 60% tot 70% kans op succes om te verkopen aan een bestaande klant

  • 70% tot 90% kans op succes om te verkopen aan een bestaande klant OP HET EXACT JUISTE MOMENT!

Waar je naartoe wilt werken is dat je je klanten in het vizier houdt, blijft volgen en blijft supporten met jouw bedrijf. Zo kun je je klanten blijven helpen over een veel langere periode. En steeds op het juiste moment de op dat moment juiste oplossing aanbieden. Zo help jij ze steeds verder en zorgt dit mechanisme voor steeds nieuwe omzet. Wij noemen dit hele mechanisme Backend Marketing.

“THE MONEY IS IN THE BACKEND”

Nu denk je wellicht: klinkt gaaf, maar dat lijkt me nog niet zo eenvoudig…. Dat valt mee.

Het komt neer op de volgende 3 uitdagingen, waar we meteen ook de volgende suggesties voor hebben:

1. Probleem onbekend

Wellicht heb je geen duidelijk beeld van de problemen van je klanten en waarmee je je klanten precies van dienst kunt zijn.
=> oplossing: vind uit welke onopgeloste problemen jouw klanten hebben, om deze vervolgens op te lossen met een bestaand of nieuw product, dienst, training of service.

2. Product onbekend

Wellicht heb je geen aanvullende producten of diensten waarmee je je klanten van dienst kunt zijn.
=> oplossing: dit nieuwe aanbod kun je ontwikkelen als een uitbreiding van je huidige assortiment of als een levering van de dienst of product van een partner. Probeer verschillende testproducten uit op je bestaande klantengroep en test wat het beste werkt.

3. Moment onbekend

Wellicht heb je geen proces ingeregeld in je bedrijf om nieuwe vervolgproducten aan je klanten aan te bieden.
=> oplossing: In dat geval kun je aan de slag met het stroomlijnen van je sales en marketingactiviteiten en wellicht heb je dan ook organisatorisch nog wat te doen.

Van onbekend naar bekend

Hoe kom je het beste achter de antwoorden op bovenstaande vragen? Door het gewoon te vragen!

Bel je klanten op en vraag hoe je hen nog meer kunt helpen. Een telefoontje met een bestaande klant is veel sneller en gemakkelijker gemaakt, dan een ‘koud’ telefoongesprek met een nieuwe lead die jou niet kent en waar je nog helemaal moet beginnen met het bouwen van een relatie.

Door interesse te tonen voor het reilen en zeilen bij jouw klant en in te spelen op de relatie die je al hebt, kom je erachter wat de problemen zijn voor jouw klant en waar jij hem of haar nog meer van dienst kunt zijn. Deze problemen zijn voor jou meteen een aanleiding om aan de slag te gaan met het uitbreiden van je product- en/of dienstenportfolio.

Dus ik zou zeggen, werp een blik op jouw klantenlijst en kies welke klanten je morgenochtend meteen gaat bellen.

Meer over Backend Marketing en andere groeistrategieën

Backend Marketing is een zeer effectieve strategie om je verkoop te verhogen en je omzet te vergroten en zou dan ook niet mogen ontbreken in jouw onderneming. Maar er zijn nog veel meer strategieën die leiden tot betere resultaten en daarmee versnelde bedrijfsgroei.

Op basis van mijn ervaring in het werken met bedrijven en hun bedrijfsgroei, ontwikkelde ik de Business Accelerator groeimethode, die je bedrijfsontwikkeling versnelt door het systematisch en gedigitaliseerd realiseren van een hogere omzet, een hogere winst en een hogere bedrijfswaarde.

Backend Marketing is één van de 30+ microstrategieën uit dit groeiprogramma.

Wil jij weten welke strategieën dit zijn en hoe je ze in de praktijk brengt in jouw bedrijf? Kom dan naar het Scaleup Bootcamp!

In het sensationele gratis 2-daagse Scaleup Bootcamp krijg je een helder beeld van a) hoe je er nu voor staat met de schaalbaarheid van je bedrijf b) hoe je door slimme strategieën op eenvoudige wijze meer omzet en winst kunt maken c) hoe je ervoor zorgt dat je bedrijf uiteindelijk meer waard wordt en d) wat je moet doen om een succesvolle verkoop te realiseren.

Zo pluk je niet alleen de vruchten van een verhoogd resultaat op de korte termijn, maar laat je de investeringen binnen je bedrijf langdurig renderen en vaar je een toekomstbestendige koers. Met een verlaagd risico en een verhoogd rendement. Hoe cool is dat?

Een fractie van wat je zult leren op het Scaleup Bootcamp:

✔ hoe je jouw schaalbare leiderschap ontwikkeld
✔ hoe je jouw omzet verdubbeld door een unieke en bewezen marketingstrategie die vrijwel niemand kent
✔ welke ondernemers mindset voor groei essentieel is
✔ de beste groeistrategie en de de volgende stap in de ontwikkeling van jouw bedrijf
✔ hoe je makkelijk versneld kunt groeien en extra financiering kunt aantrekken
✔ hoeveel jouw bedrijf nu waard is en wat het waard kan worden
✔ hoe je de concurrentie voor kan blijven door jouw onderscheidend vermogen sterk te vergroten
✔ welk rekenmodel ten grondslag ligt aan exponentiële groei
✔ hoe je nieuwe verdienmodellen aan je bestaande business kan toevoegen.

Je kunt zowel live als online deelnemen aan het Scaleup Bootcamp! We combineren de voordelen van offline en online, om er zo een superwaardevolle ervaring voor jou van te maken.

Wil jij aan de slag om versneld te groeien en op te schalen?

Meld je dan hier aan!