Iens.nl, het echte verhaal over één van de grootste successen van Nederlandse bodem

 

In 2008 kwam ik aan het roer te staan van IENS, een restaurantgidsuitgeverij met slechts twaalf medewerkers. Het bedrijf verdiende voornamelijk geld met het verkopen van gedrukte gidsen. Maar de verkoop liep spaak en de aandeelhouders wilden snel cashen. Ze daagden mij uit om het bedrijf binnen drie à vier jaar opnieuw op te bouwen. Challenge accepted! Het zou in meerdere opzichten een eyeopener worden. Voor IENS. Voor mezelf. En voor wat daarna kwam: de geboorte van Business Accelerator.

Omslagdenken

Mijn eerste uitdaging: IENS uit het diepe dal halen. De traditionele restaurantgidsen, waar IENS groot mee was geworden, verkochten steeds minder door de opkomst van digitale alternatieven. We moesten op zoek naar een nieuwe manier om inkomsten te genereren en het bedrijf weer op de rails te krijgen.

Ik wist dat we ons niet konden blijven vastklampen aan oude businessmodellen en dat we op zoek moesten naar innovatie. Dus stelde ik voor om de restaurants zelf te laten betalen voor onze diensten. Dat was nog niet eerder gedaan en niemand vond een goed plan. lens Boswijk, de oprichter, sputterde: 'Dit vind ik nou toch zo jammer, Sander, je begrijpt er helemaal niets van. Hoe wil je dat voor elkaar krijgen?’

We moesten alles op alles zetten om het vertrouwen van de restauranthouders terug te winnen. Ik gebruikte een groeisysteem met macro- en microstrategieën om restaurateurs te overtuigen van de waarde van onze diensten en hen stapsgewijs hoger geprijsde diensten te verkopen.

Een hartritmestoornis die alles veranderde

Precies op dat moment sloeg het noodlot voor mij toe. Hartritmestoornissen. Vanwege mijn gezondheid besloot ik me terug te trekken uit de operatie. De systematiek van groeien moest ik zo goed en zo kwaad als dat ging overdragen. Het team van IENS bestond voornamelijk uit twintigers, van wie de meesten weliswaar een goede opleiding hadden gehad, maar die verder over weinig ervaring beschikten. Gelukkig stonden ze wel open voor nieuwe ideeën.

Ik gaf hen de macro- en microstrategieën die nodig waren om het bedrijf verder te laten groeien. Het team ontwikkelde stapsgewijs, en in goed overleg met mij, de frontend en backend macrostrategie die later mijn bekende groeiformule zouden vormen. En wat bleek: ze slaagden er moeiteloos in om wat ik overdroeg perfect zelf in te vullen. Het bedrijf groeide verder, zelfs zonder mijn dagelijkse aanwezigheid!

Van uitgeverij naar mediahuis

We transformeerden van een uitgeverij naar een mediahuis dat zijn eigen mediakanaal vermarkt. We boden een onweerstaanbaar aanbod aan restauranthouders: een gratis profiel op de IENS-website. Dit verbeterde niet alleen de betrouwbaarheid van de restaurantgegevens voor bezoekers, maar vergrootte ook het vertrouwen van restaurateurs in IENS. We verlosten IENS hiermee van zijn negatieve imago. Eindelijk!

Het eerste contact was gelegd en daarmee het prille begin van een zakelijke relatie. We boden de restaurants een link naar hun website aan voor slechts €10 per maand en voor €350 per jaar mochten ze foto's en de menukaart op hun profiel plaatsen. Maar we stopten daar niet. We gingen verder en boden de duurste service aan: een 360-gradenfoto of video om de locatie van het restaurant te tonen.

Het was een win-win situatie voor iedereen. We brachten vraag en aanbod op de restaurantmarkt bij elkaar en werden een betrouwbaar platform voor reviews van gasten.

Van mediahuis naar reserveringsplaform

Ik had met mijn team bij IENS een succesvol groeitraject opgezet en binnen twee jaar hadden we zo'n drieduizend betalende restaurateurs. Over exponentiële groei gesproken! Nadat ik herstelde van mijn hartritmestoornis, begon ik weer vaker naar kantoor te gaan en floreerde IENS.

Maar toen hoorde ik in de wandelgangen dat Google van plan was om de weergave van restaurants op hun website uit te breiden. Er was fikse concurrentie op komst. Om te overleven moesten we ons specialiseren en dieper het restaurant in met onze dienstverlening. We ontwikkelden een compleet nieuw verdienmodel met een innovatieve backend en transformeerden IENS in een reserveringsplatform.

We vroegen 2 euro per couvert aan restaurants voor elke via IENS gereserveerde plek. We ontwikkelden verschillende lagen in onze backend, waaronder een digitale tafelschikking, een centraal klantdossier en gericht advies van IENS-medewerkers om de service te verbeteren.

Concurrenten op de loer

De Nederlandse restaurantmarkt werd drukker en drukker. Het voelde als een race waarbij iedereen probeerde elkaar te overtreffen met acties en aanbiedingen. Maar wie werd hier eigenlijk beter van? Zeker niet de restaurants en consumenten. Zij verloren in deze strijd.

Het was tijd voor verandering. We moesten samenwerken in plaats van tegen elkaar vechten. Maar hoe konden we onze krachten bundelen? Ik besloot het roer om te gooien en een gewaagde stap te zetten. Ik zocht contact met mijn concurrenten en stelde voor om als één grote speler door te gaan. Uiteindelijk hebben we de handen ineengeslagen met SeatMe/DiningCity en is de overname door TripAdvisor ontstaan.

De geboorte van Business Accelerator

Wat was nou het echte succes van IENS? Was het de redding van de ondergang in 2008? Of het herstellen van het vertrouwen van restauranthouders in 2009? Het verslaan van Google in 2010? De fusie in 2011? Of was het uiteindelijk de verkoop van het bedrijf in 2012?

Voor mij persoonlijk was er nog een groter succes. Niet alleen overleefde ik een ernstige hartaandoening, maar ik ontdekte ook hoe krachtig en overdraagbaar de groeiformule is. Het is een eenvoudige werkwijze die niet alleen door mij, maar ook door anderen succesvol kan worden gebruikt om bedrijven te laten groeien.

In 2015 besloot ik deze kennis en ervaring te professionaliseren en richtte ik Business Accelerator op. Dit is de enige accelerator die werkt met een fundamenteel groeisysteem dat bestaat uit macro- en microstrategieën. Een werkwijze die niet alleen bewezen succesvol overgedragen kan worden aan onervaren twintigers, maar ook aan ervaren ondernemers die hun bedrijfsgroei actief en doelgericht willen aanpakken.

 
Sander KlosIens.nl