Nieuw personeel vinden: gemakkelijker dan je denkt

 
Nieuw personeel vinden

Eén van de grote uitdagingen van de ondernemer: nieuw goed personeel vinden. Je maakt het een stuk gemakkelijker voor jezelf door één van de volgende creatieve manieren in te zetten.

En als je voor de toekomst wilt voorkomen dat je nieuw personeel moet gaan zoeken, dan hebben we daarvoor ook nog eens drie waardevolle tips voor je op een rij gezet.

Een goed team is belangrijk

Hoe de arbeidsmarkt er ook uitziet, nieuw personeel vinden is voor veel ondernemers een flinke uitdaging.

Op dit moment ligt de arbeidsmarkt behoorlijk op z’n kop; in sommige branches is er personeel teveel, in andere branches is extra menskracht keihard nodig om aan de vraag van de markt te kunnen voldoen. Wellicht is goed personeel heel schaars in jouw vakgebied; schaars voor de specifieke taken binnen jouw sector of het specialisme dat jij zoekt. Dat maakt jouw situatie er niet eenvoudiger op. Je zult toch moeten beschikken over een goed team om je bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

Vinden van nieuw personeel kun je een stuk makkelijker maken voor jezelf door één van de volgende creatieve manieren in te zetten. Nieuw personeel vinden is gemakkelijker dan je denkt!

1. Werf via je eigen personeel

Hierbij doe je een beroep op je bestaande werknemers om nieuwe collega’s te vinden. Dat is aantrekkelijk, omdat je zo bespaart op je wervingskosten. Ook is de kans op een match groot, omdat medewerkers vaak goed kunnen inschatten of iemand bij de organisatie past. Tenslotte is de kwaliteit van de kandidaat hoog, omdat jouw medewerker wel 100% zeker wil weten dat de suggestie niet uitloopt op een debacle en nadelige gevolgen kan hebben.

Met een wervingsbonus spoor je je medewerkers aan om actief in hun netwerk te zoeken naar kandidaten. Als er via deze route een nieuwe medewerker aan het team kan worden toegevoegd, dan zal deze zich meer verplicht voelen het beste van zichzelf te laten zien. Hij of zij wil immers zijn vriend(in) laten zien dat het vertrouwen terecht is geweest.

2. Gebruik eigen digitale kanalen

Je zakelijke website en social media profielen zijn het digitale uithangbord van jouw bedrijf. Niet alleen voor klanten, maar ook voor potentiële werknemers. Nieuw personeel vinden wordt vergemakkelijkt door de inzet van deze digitale kanalen. Maak op je bedrijfswebsite daarom pagina’s aan met in ieder geval een beschrijving van de werksfeer en een overzicht van de openstaande vacatures. Let hierbij ook op om voor de werknemer overige voordelige zaken als opleidingen, bedrijfscultuur, werkomgeving en de manier waarop collega’s met elkaar omgaan te vermelden.

Via Facebook, LinkedIn en Twitter kun je daarnaast een relatie opbouwen met potentiële werknemers en eenvoudig vacatures verspreiden. Deze publicaties van het feit dat je aan het groeien bent, hebben ook nog een positieve uitwerking op jouw reputatie. Klanten en relaties zullen jouw groei positief interpreteren, het gaat blijkbaar goed met jou en je bedrijf.

3. Zet de deur open voor talent

Een open sollicitatieverzoek trekt vaak talentvolle kandidaten aan. Landelijk ontvangt meer dan de helft van de werkgevers open sollicitaties. Waarom zou je er niet actief om vragen? Door op deze manier te solliciteren, laten de kandidaten in ieder geval zien dat zij gemotiveerd zijn om bij je te komen werken en graag initiatief tonen.

Nodig potentiële werknemers daarom uit om een open sollicitatie te sturen, bijvoorbeeld door dit duidelijk op je vacaturepagina te vermelden. Vraag de kandidaten te specificeren wat hen zo aantrekt in het bedrijf, de producten of de diensten. Vraag ze om binnen het cv aspecten aan te wijzen die duidelijk maken waarom ze een speciale affiniteit hebben met het bedrijf of de gevoerde producten. Dit zet de deur open voor talent, waarvan je op een later moment weer profiteert als je plotseling personeel nodig hebt.

BA-blog-29-1080x720-img-2.jpeg

4. Schakel een uitzendbureau in

Veel ondernemers houden niet erg van uitzendbureaus, vanwege de op het eerste oog hoge kosten ervan. Maar ze zijn bij uitstek thuis in werving en selectie. Ze hebben vaak veel ervaring met het vinden van de juiste man of vrouw, aangezien dit een van hun belangrijkste taken is. Voor specifieke functies of branches kun je terecht bij gespecialiseerde uitzendbureaus. Dat is handig als u op zoek bent naar bijvoorbeeld zorgmedewerkers, monteurs of secretaresses.

Hierdoor kun je snel beschikken over gekwalificeerd personeel. In de aanloopfase van het inzetten van nieuw personeel is het vaak zo dat je een beperkt aantal uren per week beschikbaar hebt. Dat kan lastig zijn met het contracteren van nieuwe medewerkers, omdat de voorkeur in veel gevallen uitgaat naar een minimum aantal uren van 24 of zelfs 36 of 40 uur per week. Via een uitzendbureau is dat een stuk beter af te spreken. Als de tijdelijke medewerker niet bevalt, dan zit je nergens aan vast en kun je eenvoudig de inzet beëindigen. En als jouw tijdelijke medewerker wel goed bevalt, dan kun je alsnog overwegen om deze een vast contract aan te bieden.

5. Zoek binnen je bedrijf naar personeel

Soms hoef je niet ver te zoeken als het gaat om goed personeel. Je kunt namelijk ook binnen je bedrijf op zoek gaan naar een geschikte kandidaat. Intern werven heeft als voordeel dat iemand jouw bedrijf al kent en dus sneller zijn draai zal vinden. Daarnaast kan het motiverend werken als je je medewerkers de kans geeft om door te groeien. Tegelijk heeft dit als voordeel dat je geen kostbare werving- en selectieprocedure hoeft op te starten.

6. Organiseer een wedstrijd

Door een wedstrijd, competitie of verkiezing te organiseren bestemd voor specialisten en vakmensen, kun je in contact komen met mensen die graag hun deskundigheid etaleren en concurrentie met anderen niet uit de weg gaan. Omdat hun specifieke prestatie niet alleen goed zichtbaar wordt, maar ook nog eens goed te vergelijken met andere deelnemers, kun je op eenvoudige wijze zien wie de besten zijn.

Als je jouw bestaande medewerkers eveneens motiveert om deel te nemen aan deze wedstrijd, dan kunnen zij alvast contact maken met mogelijk interessante nieuwe collega’s. Ze vinden het ook vast heel leuk dat jouw bedrijf zich actief opstelt op hun vakgebied. Daarnaast kun je jezelf ook goed profileren naar de arbeidsmarkt in het algemeen en de kandidaten in het bijzonder. Als organisator neem je immers een positie in als autoriteit op het betreffende specialisme of vakgebied.

7. Maak gebruik van een talentenbank

Een talentenbank kan een snelle uitkomst bieden. Kosteloos en met onbeperkte toegang vind je in een dergelijke talentenbank anonieme profielen van ervaren professionals en managers. Deze professionals zijn vaak gescreend, persoonlijk gesproken en hebben soms zelfs een assessment gemaakt, waardoor ze vanuit hun kwaliteiten een objectief profiel hebben waarop gezocht kan worden.

Het door jou gezochte functieprofiel wordt online gematcht met de competenties van de kandidaten. Je vindt zo kandidaten die zowel matchen met harde criteria als op hun competenties. Op deze wijze vind je professionals die veel meer brengen dan een extrapolatie van hun verleden. Vaak hoeft er pas betaald te worden als je complete profielen wilt zien van door jou gevonden kandidaten. Daarmee kom je dan wel direct en persoonlijk in contact met de professional indien deze open staat voor een gesprek.

Beter voorkomen

Om te voorkomen dat je nieuw en moeilijk te vinden personeel moet gaan werven, kun je onderstaande tips nog toepassen. Het zijn drie op zichzelf staande waardevolle tactieken die je kunt gebruiken om te voorkomen dat je nieuw personeel nodig hebt. Beter voorkomen dan genezen, nietwaar?

Tip 1 – Besteed zeldzaam specialisme uit

Nieuw personeel vinden voor functies met een digitaal karakter of andere creatieve functies, zoals designers, digitale marketeers, programmeurs of user experience specialisten kan behoorlijk lastig zijn. Nieuw personeel vinden voor functies als controller of technisch specialist kan ook een enorme uitdaging zijn. Het is maar de vraag of de echt goede specialisten wel graag bij jouw bedrijf willen werken… Mogelijk werken ze liever bij een specialistische dienstverlener, waar ze in staat zijn om in teamverband samen met andere specialisten te werken aan verschillende projecten en voor verschillende opdrachtgevers. En als je al een dergelijke specialist bereid vindt om te komen, dan zijn het toch vaak de minder sterke broeders.

Voor de uitvoering van werk met een bijzonder en zeldzaam specialisme kun je je dan ook afvragen of je er niet veel verstandiger aan doet om het betreffende werk bij een specialistische dienstverlener in te kopen of een freelancer aan te trekken.

Alleen als het van strategisch belang is om deze kennis in huis te halen zou je er toe over moeten gaan om deze schaarse specialisten aan te nemen. Maar wees dan wel gewaarschuwd: makkelijk wordt dat niet.

Tip 2 – Koester jouw juweeltjes

Want nieuw personeel vinden is lastig. Koester dan in ieder geval jouw juweeltjes. Succesvolle bedrijven hebben vaak een paar hele slimme mannen of vrouwen in dienst die 10x beter zijn dan alle anderen. Deze mensen zijn in de meeste gevallen niet de leidinggevenden, maar individuele medewerkers met bijzondere gaven. Ze komen in vele soorten en maten – sommige directeur/eigenaren hebben een ‘geheim wapen’, een verkoper, een product ontwerper, een ontwikkelaar.

Deze verborgen juweeltjes zijn zo belangrijk, omdat ze onevenredig veel waarde genereren. Als je nu het vermoeden hebt dat je nieuw personeel nodig, dan doe je er goed aan om eerst jouw verborgen juweeltjes te identificeren en manieren te vinden om hun talent zoveel mogelijk te benutten.

Een manier om dit te doen is via emulatie, ofwel het nabootsen van hun gedrag en skills. Bijvoorbeeld, als je een verkoper in dienst hebt die 3 tot 5 keer meer verkoopt dan iemand anders, bestudeer dan nauwgezet wat hij of zij doet. Wat is er uniek aan hun succesvolle gedrag, wat kun je isoleren en daarmee andere verkopers trainen om dit te evenaren?

Door deze emulatie kan nieuw personeel vinden worden uitgesteld (je bestaande personeel wordt productiever) of worden vergemakkelijkt (je kunt hen heel goed intern opleiden).

Een andere manier om het meeste uit uw verborgen juweeltjes te halen, is om hen gericht te houden op wat ze het beste doen. De verleiding met medewerkers die goed presteren is om ze te bevorderen naar ander werk. Als deze bevordering deze juweeltjes uit de buurt van hun kerncompetentie brengt (bijvoorbeeld een grote sales engineer contact met haar klanten laten verliezen door ze de andere sales engineers te laten managen), dan ontstaat er grote afbreuk aan de waardecreatie.

Vind dus een manier om gewenste loopbaanontwikkeling in evenwicht te brengen met het in plaats houden van uw sterspelers: zodat je jouw ster in de positie houdt waar hij of zij optimaal voor geschikt is en werkelijk voor gemaakt is.

Tip 3 – Kapitaliseer jouw ‘human capital’

Behalve het behouden van je juweeltjes zou je ook je interne ‘human capital’ kunnen kapitaliseren. Dit is de moderne versie van het patenteren van kennis. Klanten kopen immers vaak jouw product, maar niet alleen voor het product zelf, maar ook voor de specifieke dienstverlening die je biedt. Dit kan specifieke kennis zijn, jouw serviceproces of iets anders dat meerwaarde biedt.

Door deze kennis, processen of methoden te automatiseren in systemen en software word je minder afhankelijk van je medewerkers. Nieuw personeel vinden wordt dan minder ingewikkeld, omdat hetgeen je van ze verlangt doorgaans minder complex of specialistisch is. Daarnaast bouw je aan een veel duurzamer bezit, dat waardevol is voor je bedrijf en jouw toekomst. Het kapitaliseren van kennis en kunde is dus een investering die op lange termijn zeker rendement oplevert.

Tot slot

Het optimaal inzetten van personeel maakt deel uit van de 30+ microstrategieën uit de Business Accelerator groeimethode. Deze microstrategieën voor versnelde bedrijfsgroei zijn compact, eenvoudig en leveren snel resultaat voor jouw bedrijf.

Wil jij meer weten over deze microstrategieën en er mee aan de slag?

Doe dan mee met het Scaleup Bootcamp van 20 en 21 mei aanstaande.

Het Scaleup Bootcamp is gemaakt voor ambitieuze groeiers ongeacht product, grootte, markt of sector. In het Scaleup Bootcamp maak je diepgaand kennis met de beste microstrategieen uit het Business Accelerator Groeiprogramma. Welke microstrategie mag echt niet ontbreken in jouw groeiplan? Welke groei is er voor jou haalbaar? Je gaat direct aan de slag om het in jouw bedrijf toe te passen.

Een fractie van wat je zult leren op het Bootcamp:

✔ hoe je jouw omzet substantieel laat stijgen door een unieke en bewezen marketingstrategie die vrijwel niemand kent

✔ welke ondernemers mindset voor groei essentieel is

✔ de beste groeistrategie en de de volgende stap is in de ontwikkeling van jouw bedrijf

✔ hoe je makkelijk versneld kunt groeien en extra financiering kunt aantrekken

✔ hoeveel jouw bedrijf nu waard is en waard kan worden

✔ hoe je de concurrentie voor kan blijven door jouw onderscheidend vermogen sterk te vergroten

✔ welk rekenmodel ten grondslag ligt aan exponentiële groei

✔ hoe je nieuwe verdienmodellen aan je bestaande business kunt toevoegen.

Zie je het voor je? Even een time-out van de dagelijkse werkdruk, heerlijk. Twee dagen voor jezelf, vol inspiratie waardoor je op een nieuwe manier naar je bedrijf gaat kijken. Een andere mindset bij jou en de medewerkers die je meeneemt is het resultaat daarvan.

Geen stoffige lezingen, maar intensieve en interactieve presentaties en business cases. En niet alleen dat, je gaat direct aan de slag met verkregen inzichten. Om zo de verbeteringen in je bedrijf te bepalen.

Je hebt uitvoerig de mogelijkheid om in contact te komen met andere ondernemers, die mogelijk in dezelfde fase zitten als jij. En je hebt de kans andere ondernemers te ontmoeten die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan jouw onderneming.

Interessant voor je? Meld je dan hier aan!

 
Sander Klos